Hej,

Jag har fått i uppdrag att utöka brandlarmsslinga(sirener) till sirener med blixtljus.
Har förstått att det måste gå i en slinga.

Nu upptäckte jag att på den befintliga slinga finns det redan ett larmdon(läs siren) där en röd kabel går in. Jag misstänker att den kabel kommer direkt ifrån brandlarmsskåpet.
Nu så vill jag utöka den befintliga slingan och koppla på sirener med blixtljus och då vill jag starta ifrån den befintliga sirenen som bara har en ingång. Använda mig av utgången och sedan koppla ihop ett ex antal sirener med blixtljus.

Har skissat upp på papper med inser att slingan inte kommer att bli sluten med den sista sirenen jag vill sätta upp.

Är det någon som vet om det går att sätta något typ av slutmotstånd som man gör på rökdeckare?
Får inte ihop det liksom

Vilket fabrikat det gäller vet jag inte i dagsläget. Utan har mer en allmän fråga kring det

Tacksam för alla hjälp man kan få
 
Sirener/larmdon brukar övervakas med motstånd (ungefär som gammalt hederligt kollektivt brandlarm). Dra slingan från larmdon till larmdon och flytta ändmotståndet till sista larmdonet.
Dock bör man tänka på att en del larmdonsutgångar inte klarar blixtljus. Urladdningen kan göra att utgången går sönder (speciellt om man använder annat än LED). Man kan motverka det med NTC.
Man blr ju också komma ihåg att brandlarm ska pulsera med 1hz vilket kommer få blixtljusen att blixtra konstigt.

EDIT: såg först nu att det var kombinerade blixtljus/sirener. Du brukar man kunna ställa frekvensen på larmdonet individuellt
 
Redigerat:
På en brandlarmsanläggning/utrymmningslarm (enligt SBF 110: x (tidigare RUS 110: )) som är installerad av en certifierad anläggningsfirma och som har tex lagkrav på sig får bara ändras av certifierad anläggningsfirma, eller under överinseende av sådan. Anläggarintyget måste uppdateras efter ändringen.

Utgången på brandlarmet klarar bara en viss belastning, olika på olika tillverkare och modeller.

Vet du om utgången idag har pulserade spänning eller konstant spänning när utgången är aktiv?

Vissa larmdonsutgångar (brandlarm) måste kalibreras om efter ändring av antalet larmdon.

Vissa sirener vill ha pulserande insignal medans "alla" blixtljus vill ha kontinuerlig insignal.

Larmdonen kan vara antingen stjärnkopplade (ovanligt) eller seriekopplade, oberoende vilket brukar dom vara övervakade med ett ändmotstånd eller ändkondensator. Storleken beror på hur det är kopplat och vilken tillverkare/modell det är på brandlarmscentralen.

/Demmpa, anläggningsskötare för 16 brandlarmsanläggningar.
 
Demmpa skrev:
/Demmpa, anläggningsskötare för 16 brandlarmsanläggningar.
Du har helt rätt Demmpa, men som behörig ingenjör brandlarm och sakkunnig skulle jag säga att det är ganska få anläggningar som har ett direkt lagkrav.
Är det ett stjärnnät brukar det ytterst sällan vara övervakat. Är den krets du ska koppla in dig på övervakad så sitter motståndet i sista larmdonet. I tidigare RUS-regler var det inget krav på övervakade kretsar för larmdon. Dessa krav tror jag kom i samband med EN-54:2. Många BLC har bytts ut utan att man gör något åt larmdonen och därför finns det rätt många anläggningar utan övervakade larmdonsledningar.
Hur som, kolla med din kund vilka kravställare som finns då det kan t.ex vara ett försäkringsbolag som vill att din kund ska följa SBF110:6/7 och då måste också bl.a ett anläggarintyg skapas av behörig anläggarfirma för de produkter som sätts upp.
 
OT: Jag är en del av kunden, jag har hand om underhållet av brandlarmsanläggningarna.
Anläggningsskötarna är normalt anställda av företaget som äger fastigheten/brandlarmsanläggningen (anläggningsägaren).

Vi har krav från bla försäkringsbolaget och lagkrav. Ja vi tillhör en väldigt specifikt område som gör att vi har lagkrav.
 
RilleRock
Om det är ett automatiskt brandlarm skall mindre förändringar uppdateras i anläggarintyg av anläggarfirman samt vid utökning av klockor/siener/blixtljus måste ny strömförbrukning göras så att det följer reserdriftskapaciteten för gällande regelverk.

I äldre anläggningar brukar just klockslingor vara så dåligt dragna att slutmoståndet ofta sitter i CA.
Vilket är livsfarligt då stora delar av anläggning kan falla bort/kabelbrott utan felsignal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.