Hej!

På söndag smäller det då ska nämnligen IKEA-diskbänken på plats.
För att få dit blandaren så måste jag ta upp ett 35mm hål i diskbänken.
Till min hjälp har köpt ett verktyg ifrån IKEA som heter "Fixa".

Nu undrar jag vad ni har för erfarenheter av detta verktyg?
Vad ska jag tänka på?
Kan jag misslyckas?
Ska man skruva snabbt eller långsamt?
Smörja på något sätt?

Tacksam för tips. Vill inte förstöra diskbänken innan jag fått den på plats.
Vad ska jag mera tänka på... mera än att blandaren ska gå fritt för kaklet som ska på plats om några dagar?

MVH
KaliZ
 
  • Fixa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har använt de verktygen ett antal gånger vid blandarinstallationer och det har fungerat bra. Kanske inget som en yrkesman skulle välja men för lekmannen duger de bra.

-En gnutta fett på gängan skulle inte skada.
-Se till att inte göra hålet för långt in mellan hoarna så att du får inte stödbrickan.
-Vid kapning av rör - snurra flera varv och öka inte _för_ mycket mellan varven. Om man ökar för mycket mellan varven finns risk att stödhylsan blir svår att få in.

/Vojma
 
Använd körnare eller tejpa när du ska borra pilothålet så borren inte vandrar iväg.
 
För att montera blandaren i bänken; tänk även på att ha tillräckligt stor metallborr för att borra pilothålet, oftast 10 eller 8 mm, när du monterat verktyget i hålet är det bara att dra på, den roterar inte utan trycker sig igenom plåten.
 
  • Gilla
pakten
  • Laddar…
Tackar för alla svar. Låter som lugna gatan.
Spelar ingen roll vilken del som jag har upp eller vilken del som är neråt (under diskbänken)?
Tänker mest på om det stansade hålet lämnar efter sig en gradad kant?

//KaliZ
 
har dragit av gängorna på ett flertal sådana.trist när dom fastnar i ett halvt urstansat hål.
 
jag skulle vilja säga det att dra hålet nedåt, då slipper du en "vulkan" om plåten skulle vika med sig eller om du brörjar dra den i olika riktningar. sen om det skulle bli en liten "krater" när du dragit hålet så går det att rikta upp med en liten plåthammare, eller vanlig med för den delen.
Men Summa summarum är den att ett riktmärke på översidan är inte snyggt,

Ta det bara lugnt och skicka tant och ungar till konsum undertiden så ska du se att det kommer gå fint.

Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.