Funderar på att installera en bänkdiskmaskin men då jag är okunnig kring detta så undrar jag om det går... så här ser det ut på bänk/kran/vattenanslutningar.

IMG_20150726_204211.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150726_204229.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150726_204140.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På undersidan av ovanstående bild ser det ut så här, ser som man hade kunnat koppla på vattnet där
IMG_20150726_204130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sagt jag är totalt okunnig.... :surprised:
 
Åsa Lund
Avloppet är förberett för en anslutningspunkt.
Vad gäller vattnet fattar jag inte riktigt bilderna. Du ska dock se till att du har en kran för att stänga av vattnet och den kranen ska enkelt kunna manövreras från ovansidan av diskbänken (annars blir det inte gjort ;))
 
Om vi börjar med avloppet.

Anslutningen till avloppsröret ser ut att ligga under vattenlåset, tror iallafall att "klumpen" man ser är ett vattenlås. Det innebär att det finns risk för dålig lukt om du ansluter där. Att byta hela paketet med vattenlås och rör nertill golvet är enkelt, och inte speciellt dyrt i material (kanske 2 - 300 kr).

Vattenanslutningen. Den koppling man ser på bilden är en pluggad klämringskoppling. Den är alltså avsedd att koppla på ett rör, ett rör utan koppling i änden. Kopplingen är avsedd att klämma ihop runt röret så att det blir tätt. Nu ser man att det sitter en plugg i kopplingen. Ev. kan man koppla på ett rör där som får gå upp till i närheten av diskmaskinen, och där sätta en kran med koppling till DM.

Om du aldrig gjort något med rör tidigare, och om detta är i en lägenhet (?) så bör du låta en rörfirma fixa det här. Risken för läckage om man gör fel är rätt stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.