Hej!

Jag behöver hjälp med att installera min bänkdiskmaskin! Har läst att det finns ett antal olika sätt att koppla på "in" vattnet till diskmaskinen.
Men då jag bor i en hyreslägenhet så vill/får jag inte göra någon åverkan på diskbänken.

Har läst lite om att det finns blandare där man kan koppla "in" vattnet direkt på blandaren... Har tagit några kort på min blandare då det finns 3 st uttag. 2 st lite mindre på framsidan och ett större(?) på baksidan. Tror iaf att det är ett uttag på baksidan med, svårt att se då man inte kommer åt!
"edit" kollade med en spegel nu och det är ett större uttag som är på baksidan...

Går det att använda något av dessa uttag?

dscf9805.th.jpg dscf9801.th.jpg dscf9804.th.jpg

Tacksam för svar!
 
Redigerat:
Hej Jan.
Uttagen som du ser är till för service av packningar på kranen.
Att koppla in diskmaskinen direkt på blandaren betyder oftast ett snabbfäste på utkastaren (i stället för perkulator) där du monterar diskmaskinslangen när du vill diska. Nackdelen är att man ej kommer åt vanligt vatten under disktiden.

Snacka du med hyresvärden om att ta upp ett hål i diskbänken. Det kan enkelt täckas med en bricka när du ej vill ha det längre.
 
Aha okej... Då fick man ju klarhet i det! :D
Även det större uttaget på baksidan är till service eller?

Pratade med dem idag men de är så dryga med att lämna svar... Ni har inga förslag på en billig blandare där man kan koppla på en bänkdiskmaskin direkt?

Är det svårt att byta blandaren?
 
Redigerat:
C
Det sitter ju tillochmed en kran där! Jag skulle nästan gissa på att ett uttag på baksidan är tillför diskmaskin, eventuellt att det går ner ett tredje rör under bänken?

Det finns speciella snabbkopplingar som man får skruva i ett sånt stort hål, fast det kan möjligen bli lite tajt om det sitter där på baksidan...
 
Ja, blandaren verkar ju vara förbered för diskmaskin. Jo det går ett rör ner under vasken som är en anslutning till diskmaskin! Tänkte att man kunde köra någon snabbkoppling på det röret som man kopplar diskmaskinen på och så får man koppla på och av när man ska använda den... :D
 
Liten uppdatering...

Jag kunde inte stilla mitt pill begär utan var ju självklart tvungen att skruva bort den stora pluggen som satt på baksidan av blandaren.... Och ja jävlar va det sprutade ut vatten! Nu kan man ju lugnt säga att panik råder och i ren desperation så försöker jag skruva dit pluggen igen... Men det går inte så bra.... Så medan vattnet fullkomligen sprutar i hela köket så minnas att jag har sett en koppling på ett av rören till blandaren där det fanns en liten skruv att vrida på. Så snabbt som satan fumlar jag fram skruvmejseln och lyckas skruva den ett kvarts varv och vattnet slutar att spruta i köket.... Tack gode gud!

Så nu återstod endast att pusta ut ett par minuter och sedan börja torka upp kvällens bravader.... Tur att inte sambon var hemma ikväll... :D

Men där borde man väl kunna koppla på en koppling till diskmaskinen?!
 
  • Haha
Patrik440
  • Laddar…
C
Kolla i pluggen som satt i hålet. Satt det ett filter eller var det bara en slät plugg? Är det bara en vanlig plugg går det utmärkt att skruva dit en snabbkoppling i hålet (under förutsättning att det kom kallvatten och att den får plats bakom blandaren) och koppla i diskmaskinen i.
 
Icey skrev:
Liten uppdatering...

Jag kunde inte stilla mitt pill begär utan var ju självklart tvungen att skruva bort den stora pluggen som satt på baksidan av blandaren.... Och ja jävlar va det sprutade ut vatten! Nu kan man ju lugnt säga att panik råder och i ren desperation så försöker jag skruva dit pluggen igen... Men det går inte så bra.... Så medan vattnet fullkomligen sprutar i hela köket så minnas att jag har sett en koppling på ett av rören till blandaren där det fanns en liten skruv att vrida på. Så snabbt som satan fumlar jag fram skruvmejseln och lyckas skruva den ett kvarts varv och vattnet slutar att spruta i köket.... Tack gode gud!

Så nu återstod endast att pusta ut ett par minuter och sedan börja torka upp kvällens bravader.... Tur att inte sambon var hemma ikväll... :D

Men där borde man väl kunna koppla på en koppling till diskmaskinen?!
Jag hoppas du sett att du har TVÅ stycken att kunna stänga av...
En för varm och en för kallvattnet... (Ballofixer)

I annat fall så kommer det vatten ur blandarens bakre hål bara du vinklar handtaget på blandaren lite och då får du en dusch igen... ;)
 
U
Det finns/fanns en speciell vridbar anslutningspip från FMM, anpassad för den blandaren, att köpa till om du vill använda bakuttaget.

Förstår inte riktigt historien om vattensprutet...gick det inte att stänga med (diskmaskins-) kranen?

Högra pluggen på framsidan vill jag f ö minnas är för att välja kallt eller varmt vatten ut, inte för packningsservice. Den vänstra är för att nå avstängningens kula.
 
Kolla i pluggen som satt i hålet. Satt det ett filter eller var det bara en slät plugg? Är det bara en vanlig plugg går det utmärkt att skruva dit en snabbkoppling i hålet (under förutsättning att det kom kallvatten och att den får plats bakom blandaren) och koppla i diskmaskinen i.
Det var bara en slät plugg som satt i hålet men sen sitter det en massa grejer inne i hålet som är till för att stänga av eller på vattnet till diskmaskins anslutningen antar jag.

Det som kom ut var varmvatten! Brände som fan på händer när jag försökte sätta dit pluggen igen.. :D

Detta var det som flög ut!
dscf9812e.th.jpg

Jag hoppas du sett att du har TVÅ stycken att kunna stänga av...
En för varm och en för kallvattnet... (Ballofixer)

I annat fall så kommer det vatten ur blandarens bakre hål bara du vinklar handtaget på blandaren lite och då får du en dusch igen...
Jepp det finns två stycken som man kan stänga så man kan stänga av vattnet helt till kranen... Man kanske skulle gjort det innan man skruvade bort pluggen.. Hehe..

Det finns/fanns en speciell vridbar anslutningspip från FMM, anpassad för den blandaren, att köpa till om du vill använda bakuttaget.

Förstår inte riktigt historien om vattensprutet...gick det inte att stänga med (diskmaskins-) kranen?

Högra pluggen på framsidan vill jag f ö minnas är för att välja kallt eller varmt vatten ut, inte för packningsservice. Den vänstra är för att nå avstängningens kula.
Okej ska se om jag kan få tag på en sådan... Hehe nej det gjorde inte det... Men det är kanske inte så konstigt för när jag skruvade loss pluggen så flög ju allt som satt i hålet ut inkl den här kulan som riktar om vattnet, så vattnet hade inte mycket val än att spruta ut genom det bakre hålet...
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Icey skrev:
Hej!

Jag behöver hjälp med att installera min bänkdiskmaskin! Har läst att det finns ett antal olika sätt att koppla på "in" vattnet till diskmaskinen.
Men då jag bor i en hyreslägenhet så vill/får jag inte göra någon åverkan på diskbänken.
Tja!
kolla under diskbänken om det sitter ett tredje rör med en halvtummsplugg på. D 3:e Röret ska finnas eftersom blandaren har diskmaskinsventil. Då är det bara att koppla in. Diskmaskinsvinkeln (används om du skall koppla en bänkdiskmaskin) som du tänker på heter 832 22 44 o finns att köpa hos en väl sorterad VVS handlare. Tror att din blandare heter FMM4000. Iaf. delarna kan du hitta längst ner på denna sida:
http://webbase.ostnor.net/FMMattssonWeb/main.aspx?NodeId=40528&catName=Katalogdatabas&lang=1
Hoppas att detta hjälper!d^_^b
 
Redigerat:
Har en likadan kran och exakt samma problem. Jag hade först väldigt svårt att komma åt att skruva in diskmaskinsvinkeln på baksidan av kranen eftersom det är så lite utrymme mellan kranen och väggen. Jag använde mig av en bits (insexnyckel storlek 10) och sen vred jag på bitsen med en skiftnyckel samtidigt som en kompis liksom drog i rören under bänken för att vinkla blandaren lite grann. Pilligt vill jag lova.

Nästa problem är nu att det kommer varmvatten till diskmaskinen, det ska ju komma kallvatten. Är det någon som vet att det alltså är den högra skruven som skall skruvas på? Åt vilket håll ska jag skruva den? Bör jag stänga av vattnet innan?

Tacksam för alla svar :D
 
Nyfiken som man är så kunde jag inte vänta på svar utan började skruva själv. Det finns ju två "skruvar" på framsidan på blandaren. Genom att byta plats på de båda "skruvarna" så byter man mellan kallt och varmt vatten som går ut i diskmaskinsvinkeln.

Nu är diskmaskinen inkopplad som den ska! Nästa steg är att eventuellt kapa slangen med utloppet för vattnet men det ska nog gå utan problem.

Lycka till allihopa!
 
2013-10-02 14.40.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Så här ser min blandare ut. Den är från 1986-87. Den har två pluggar på sidorna. Nu har jag varmvatten till diskmaskinen och vill byta till kallt. Vad gör jag med den högra pluggen för att det ska fungera? Tacksam för hjälp
 
Den högra går att lossa men det vänstra sitter som berg. Ska man alltså byta plats på dom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.