Jag har nu en ful duschhörna jag vill byta ut mot ett badkar. Jag antar att jag måste byta ut blandare och sen justera golvbrunnen på nåt sätt(hur man nu gör det). Vad kan "jag" göra själv med hjälp att idogt googlande och vad behöver man hjälp av en rörmokare med ?
 
Golvbrunnen behöver du kanske (förhoppningsvis) inte gör något åt, badkar har ofta ett rör som bara led ned i brunnen, du kan ev. behöva köpa ett nytt galler med uttag för röret.

Vad gäller blandare så antar jag att du minst vill byta ut den mot en badkarsblandare, ev. flytta den till lämpligare läge och höjd?

Att bara byta ut den på befintlig plats är enkelt, du behöver bara kolla om rören till den idag sitter på 160mm avstånd (svensk standard, absolut vanligaste) eller 150mm. Om det är utanpåliggande rör så kan det ev. även vara 40mm mellan rören.

Skall den flyttas så är det också ganska enkelt om rören till är utanpåliggande, annars kan det vara lite lnepigare.


OM du skulle vilja flytta golvbrunnen också så får du räkna med att göra om hela badrummet.
 
Tack för ditt svar :) Det är utanpåliggande rör och från ena rörets slut till andra rörets början är det 3cm. Jag hoppas att det räcker med att byta ut gallret. Det jag oroar mig för är att vattnet ska komma för fort och att avloppet inte ska hinna med.
Slänger in en fråga till.. Nån som har koll på vart man får tag på lite mindre badkar ? Jag kollade på K-rauta men deras minsta badkar är ca 1-2cm för långa så att de inte går in. Jag har 156cm brett badrum (om jag inte minns fel)
 
Kolla på någon av nätbutikerna, både för pris och urval. När jag själv letade badkar för ett par år sedan så har jag för mig att vissa gick att beställa i typ 2cm intervall. Även K-rauta kan ta hem vilket som helst av de fabrikat de säljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.