Hej!
Jag har precis köpt hus med krypgrund som besiktigades förra veckan. Förhöjda fuktvärden, som väntat i en krypgrund. Nu önskar jag tips på företag med BRA och SERIÖSA människor som kan utföra en tätning av krypgrunden, lägga på plast på marken och installation av en avfuktare. Vi bor i Stockholm. Skriv gärna om ni själva kanske anlitat företaget och har egna erfarenheter!
 
Ta inte in Anticimex, de gjorde fuskjobb och lämnade en enorm faktura efter sig här, tur att förra ägaren stod för notan
 
Vi har precis köpt hus. Precis anlitat Anticimex. Vet inte om man skall generalisera så som buspojken gör. Troligtvis gör de ett bra jobb. Allt beror väl på vilka som kommer och installerat.

Gjorde en förfrågan på brabyggare. Men fick inga seriösa svar. Förstår inte hur vissa av de företagen som är med där får jobb. Vissa fattade inte ens vad en krypgrund var..

Anticimex skall lägga avfuktare och sprida varmluft inne i grunden med hjälp av rör. Och lägga plast på marken (finns redan men inte bra gjort). Det jag tycker är konstigt är att när jag läser på SP skriver de att man rekommenderar att lägga cellplast på marken för att isolera markkylan. Men inget företag jag pratat med tycker det är en bra lösning.

Anticimex tar typ 45" efter rot. Känns väl okej.
 
Eller så beställer man en sorptionsavfuktare, lite spiro-rör och nån rulle plast, kryper ner några timmar och som belöning kostade det bara 20 000.
 
Man jan börja med plast o isolering som första åtgärder. Sen om det behövs sätta in avfuktare.
Avfuktare behövs inte på vinter och på hög sommar när det är 70% rf ute och förmodligen 90% i krypgrunden, då gör det inte så mycket skillnad att sänka rf från 90 till 70. Om det ska växa mögel då gör det vid 70 rf oxå.
 
Vad snackar du om? Så du menar att 90% fuktighet på sommaren inte gynnar mögeltillväxt?
 
Matstj skrev:
Man jan börja med plast o isolering som första åtgärder. Sen om det behövs sätta in avfuktare.
Avfuktare behövs inte på vinter och på hög sommar när det är 70% rf ute och förmodligen 90% i krypgrunden, då gör det inte så mycket skillnad att sänka rf från 90 till 70. Om det ska växa mögel då gör det vid 70 rf oxå.
Det är klart alla här på BH har rätt att medverka i diskussionerna som förs, men jag tycker inte det är ok att sprida rena påhitt.

Ida, glöm Matstj:s inlägg och fortsätt kolla runt efter olika alternativ till att hålla rf i schack i din krypgrund.
 
Jag gjorde som så att jag la plast på marken. Tätade alla kattgluggar med cellplast och fogskum. Köpte Beg Woods ds15.
Fick ner fuktvärden till ca 70% mätt med 7 olika digitala mätare placerade på olika ställen. Funkade faktiskt och grunden var 140kvm samt ca 1,2-1,7m i höjd. Ledde ut vattnet med trädgårdsslangen.
 
Ida Johnsson skrev:
Hej!
Jag har precis köpt hus med krypgrund som besiktigades förra veckan. Förhöjda fuktvärden, som väntat i en krypgrund. Nu önskar jag tips på företag med BRA och SERIÖSA människor som kan utföra en tätning av krypgrunden, lägga på plast på marken och installation av en avfuktare. Vi bor i Stockholm. Skriv gärna om ni själva kanske anlitat företaget och har egna erfarenheter!
Ingen som har tips på företag? Vi vet hur man gör själva men vi orkar ärligt talat inte göra det själva 😊
 
Bödde skrev:
Det är klart alla här på BH har rätt att medverka i diskussionerna som förs, men jag tycker inte det är ok att sprida rena påhitt.

Ida, glöm Matstj:s inlägg och fortsätt kolla runt efter olika alternativ till att hålla rf i schack i din krypgrund.
Jag visste att nån som du ska dyka upp och såga det. Så att säga det var beräknat.
Alla behöver inte ha samma uppfattning som allmänheten har. Jag tror på att 90 % av fukt problematiken i krypgrunder kan åtgärdas genom att fuktspärra och isolera en väldränerad mark. Avfuktare oftast gör bara 10 % av jobbet och oftast inte behövs om man har gjort markarbetet på ett riktigt sätt.
Detta står jag får trots att 98 % av alla medlemmar kan vara emot mig.
 
Vi använde oss av Ljungby Fuktkontroll & Sanering och är mycket nöjda med det valet. Hjälpsamma och kompetenta och prislappen var en bit under vad de större företagen offerera. Nu framgår det inte i vilken del av landet ert hus befinner sig men vill minnas att de gjorde jobb inom en radie av 20mil från Ljungby.

http://www.lfs-web.se/
 
M Matstj skrev:
Jag visste att nån som du ska dyka upp och såga det. Så att säga det var beräknat.
Alla behöver inte ha samma uppfattning som allmänheten har. Jag tror på att 90 % av fukt problematiken i krypgrunder kan åtgärdas genom att fuktspärra och isolera en väldränerad mark. Avfuktare oftast gör bara 10 % av jobbet och oftast inte behövs om man har gjort markarbetet på ett riktigt sätt.
Detta står jag får trots att 98 % av alla medlemmar kan vara emot mig.
Korrekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.