Hjälp! Har letat överallt efter svar på den här frågan utan framgång. Har fått tag på en fantastiskt vacker gjutjärnsradiator som jag vill installera. Problemet är att den inte har en luftningsventil. Hur sjutton fyller jag elementet? Kan man koppla in och slanga tills det är i princip fullt? Eller hur gör jag för att installera en luftningsventil (det vore ju det bästa). Det är alltså ett fett tungt och tjockt element av gjutjärn. Att tömma hela husets värmesystem på vatten är tyvärr inte ett alternativ.
Hemskt tacksam för kvalificerade svar i frågan!
 
Har du någon bild kanske?

Det brukar sitta pluggar för ventilsettet i båda sidor, kanske är övermålade?
Annars går det troligen att borra och gänga ett R8 hål och montera en luftare.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Elementet är ca 100 år gammal så inga urtag för luftare finns. Kan man göra eget hål med gängor el låste man ha en massa specialborrmaskiner?
Gammal vit gjutjärnselement utan urtag för luftare, dekorativt mönster, står på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle gissa att från början satt det en luftningsventil i motsvarande den stora pluggen på andra sidan där rören anslöts.
Nu måste du ju rimligen dra i en förminskning där för att ansluta värmeröret, borra in en luftnippel där. Kanske finns färdiga delar?
 
Ja men hur? Kan man göra det själv?
 
Hur har du tänkt ansluta den dvs finns något befintligt du ska använda eller ny rördragning? Den har säkert varit kopplad med rör som gått från taket ner och genom sen vidare i golv så luftnippel har aldrig behövts i original.

Du kan välja att sätta ett T-rör i övre anslutningen där du går på med nya rör och då sätta en luftning där inget problem och standarddelar används. Du kan även borra ett hål i pluggen som syns i gaveln på bilden och sätta nippeln där men då måste du ordna en gängtapp för rörgänga tex R8 det är kanske inte det vanligaste lättåtkomliga. Vilken dimension är det på anslutningarna som inte syns på bilden?
 
Schysst pjäs! Är det ett alternativ att ställa den som en tom prydnad i stället?
 
Haha, nä vi vill gärna kunna använda den. Håller på att inreda nytt litet badrum så det blir dessutom den enda värmekällan därinne, får inte plats med mer.
 
Det är vanliga gängor och anslutningarna i övrigt är standard. Vi kommer inte att gör nya rör, men förlänga befintliga rör något och sätta nya anslutningar. Bra idé att sätta lyftare på röret. Min man tror dock att det inte kommer att få plats... Visst, bäst hade varit att sätta in en luftare i ett nytt hål. Lite rädd för att ge mig på att borra i gjutjärn och försöka göra gängor, vet inte ens om vår borr skulle klara det.
Kan man slanga i elementet och leva med lite luft? Hur dåligt kan det bli tänker jag?
 
Den där pluggen är antagligen av mässing och det är väldigt enkelt att gänga bara man har tillgång till rätt gängtapp.
 
Du får troligen inte all luft ur de översta rundningarna om du sätter luftningsnippeln i pluggen eller anslutningsröret. Men det gör kanske inte så mycket.
Härlig pjäs!!
 
  • Gilla
Stalvik
  • Laddar…
Ta bild på hur det ser ut i andra gaveln (dim) och hur befintliga rör där den ska sitta är gjorda så kan du säkert få råd om olika rördelar att sätta ihop det med för luftning på matande rör. Och det är en riktigt fin radiator ett litet konstverk.
 
  • Gilla
Stalvik
  • Laddar…
Tack alla för bra idéer och svar! :)
 
Vi bor i ett lägenhetshus. Vad tror ni om att fylla på elementet nedifrån, alltså från den nedre ventilen? Borde väl vara tryck i vattnet även från det hållet?
 
vi har element hemma här där luftventilen sitter i anslutningsventilen, alltså inget i själva radiatorn.
 
  • Gilla
Stalvik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.