Hej,
då somrarna nu verkar vara rätt varma även i Sverige funderar vi på att installera A/C i vårt kommande hus-ett befintligt hus på ca 110 kvm.
Har någon här någon aning om vad sådant kostar och hur mycket el man kan räkna att A/C'n drar?
mvh
 
Det smidigaste alternativet är ju att installera en luft/luft värmepump och ha den som AC, har man hyfsat öppen planlösning kan man kyla ganska stora ytor med en sådan om man öppnar dörrar m.m. och beroende på värmesätt idag även spara en slant genom att värma med den på vintern
Portabla finns ju också.
Vad en fast installation som kyler hela huset kostar vågar jag inte ens tänka på ::)

Jag har själv en luft/luft värmepump som jag har kylt huset med nu på sommaren.
Mitt hus är endast på 70kvm men jag får ner hela huset till en behaglig temp.
Har använt den varje dag ja tycker det vart lite varmt (över 25 grader inne så sätter jag på den) och jag har förbrukat i snitt 0,3kwh per dag (9kwh i juni och 10kwh i juli) vilket är väldigt mycket mindre än vad jag hade trott.
 
citactiva skrev:
Det smidigaste alternativet är ju att installera en luft/luft värmepump och ha den som AC, har man hyfsat öppen planlösning kan man kyla ganska stora ytor med en sådan om man öppnar dörrar m.m. och beroende på värmesätt idag även spara en slant genom att värma med den på vintern
Portabla finns ju också.
Vad en fast installation som kyler hela huset kostar vågar jag inte ens tänka på  ::)

Jag har själv en luft/luft värmepump som jag har kylt huset med nu på sommaren.
Mitt hus är endast på 70kvm men jag får ner hela huset till en behaglig temp.
Har använt den varje dag ja tycker det vart lite varmt (över 25 grader inne så sätter jag på den) och jag har förbrukat i snitt 0,3kwh per dag (9kwh i juni och 10kwh i juli) vilket är väldigt mycket mindre än vad jag hade trott.

0,3 kW / dag ??? hur kom du fram till det? låter otroligt lite! hur länge kör du pumpen då/ dygn?
 
CarMan skrev:
0,3 kW / dag ??? hur kom du fram till det? låter otroligt lite! hur länge kör du pumpen då/ dygn?
9kwh/30dagar=0,3kwh per dag

Jag har en "lägenhetselmätare" alltså en 1fas elmätare till pumpen.
Jag kör den när jag är hemma, är det lagom kallt på kvällen stänger jag av den innan jag går och lägger mig annars står den på även över natten.

Förbrukning juni:
    Värmepump 9kwh - 0,3kwh/d
Förbrukning juli:
    Värmepump 11kwh - 0,35kwh/d

värre var det i mars när den fick stå för värmen:
Förbrukning mars:
    Värmepump 343kwh - 11,06kwh/d
 
citactiva skrev:
9kwh/30dagar=0,3kwh per dag

Jag har en "lägenhetselmätare" alltså en 1fas elmätare till pumpen.
Jag kör den när jag är hemma, är det lagom kallt på kvällen stänger jag av den innan jag går och lägger mig annars står den på även över natten.

Förbrukning juni:
    Värmepump 9kwh - 0,3kwh/d
Förbrukning juli:
    Värmepump 11kwh - 0,35kwh/d

värre var det i mars när den fick stå för värmen:
Förbrukning mars:
    Värmepump 343kwh - 11,06kwh/d
Är det bara jag som inte förstår ?

i juni har pumpen dragit 0,3 kWh/ dygn hur länge kör du då pumpen/dygn?
kör su 1 timme eller 24 timar?
Jag har svårt att tro att det kostar dig 9:- för hela juni att hålla drägligt innomhusklimat
 
CarMan skrev:
Är det bara jag som inte förstår ?

i juni har pumpen dragit 0,3 kWh/ dygn hur länge kör du då pumpen/dygn?
kör su 1 timme eller 24 timar?
Jag har svårt att tro att det kostar dig 9:- för hela juni att hålla drägligt innomhusklimat

Tro vad du vill..

Det är ju helt olika hur mycket jag kör den.. vissa dagar gick den inte alls.. då de inte var så varmt.. andra från morgon till morgon..

Den behövde sällan gå över första effektsteget och i det drar den 350watt, mesta delen av tiden behövdes inte kompressorn alls. Isolering på huset spelar stor roll här.
 
Jag vill bara tydlig göra för andra som läser att dina siffror inte är normala.
normalt är det dyrare att kyla än att värma

för att få dom siffror du presenterar så måste du köra kylan mindre än en tille / dygn i snitt. desutom så låter 0,35 kW som ett mycket litet agrigat, normalt kan det ligga på 1kW vid kylning

Jag skulle gissa på att man i normalhuset gör av med 10kW/ dygn o inte 0,3
 
Det är en inverter värmepump .. altså 3steg. ca 350 - 800 - 1400w kyla..

Det är betydligt billigare att kyla ett hus på sommarn än värma det på vintern med en värmepump då det ofta inte är mer än 5 graders tempskillnad man vill ha mellan ute och inne.. jämför det med tempskillnaden på vintern...

Och nej.. den går inte bara nån timme om dagen.. dock går inte kompressorn så ofta då det inte behövs, det värsta är första nedkylningen men som exempel när det är 30 grader ute och den har kylt ner rummet den sitter i till 24 grader så går den max en kvart per timme i 350w läget..
 
citactiva skrev:
Det är en inverter värmepump .. altså 3steg. ca 350 - 800 - 1400w kyla..

Det är betydligt billigare att kyla ett hus på sommarn än värma det på vintern med en värmepump då det ofta inte är mer än 5 graders tempskillnad man vill ha mellan ute och inne.. jämför det med tempskillnaden på vintern...

Och nej.. den går inte bara nån timme om dagen.. dock går inte kompressorn så ofta då det inte behövs, det värsta är första nedkylningen men som exempel när det är 30 grader ute och den har kylt ner rummet den sitter i till 24 grader så går den max en kvart per timme i 350w läget..

du kyler altså bara ett rumm = stor skilnad
det är ju ganska självklarta tt det gå år mindre energi att kyla 30 m2 en att kyla 150 m2
 
det sa jag aldrig.. den kyler hela huset, det tar dock längre tid tills hela huset är kallt.. men det är efter att rummet innedelen sitter i blivit kallt som den går ner och drar lite energi.. du va allt bra envis du.. och ja.. hela huset på 70kvm kyls ner.. inte stort men destå billigare att kyla ;D ;D ;D ;D ;D
 
citactiva skrev:
Det är en inverter värmepump .. altså 3steg. ca 350 - 800 - 1400w kyla..

Det är betydligt billigare att kyla ett hus på sommarn än värma det på vintern med en värmepump då det ofta inte är mer än 5 graders tempskillnad man vill ha mellan ute och inne.. jämför det med tempskillnaden på vintern...

Och nej.. den går inte bara nån timme om dagen.. dock går inte kompressorn så ofta då det inte behövs, det värsta är första nedkylningen men som exempel när det är 30 grader ute och den har kylt ner rummet den sitter i till 24 grader så går den max en kvart per timme i 350w läget..
Vad är det för pump du har? Vad heter den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.