T
Ska hyra maskinutrustning som visar sig kräva 3-fas anslutning. Problemet är att det inte finns något 3-fas uttag i huset, däremot finns det flera 3-fas brytare med lampa till tvättmaskin / bastu / elpatron m.m, alla ligger säkrade på 16A.

Eftersom det är frågan om ett korttidsjobb kommer frågan hur känsligt det blir om jag väljer att köpa ett 3fas uttag för handske, koppla in detta på ledningarna till elpatronen (som inte används just nu) koppla en liten arbetscentral med JFB innan maskinen sen ansluts, sen när jobbet är över skarvar jag tillbaka allt igen, eller kan jag låta uttaget sitta kvar , då grenkopplad efter brytaren till patronen ?
 
Har du inget perilexuttag bakom spisen? Isf är det bara att göra en adapter.
 
T
Fotografen skrev:
Har du inget perilexuttag bakom spisen? Isf är det bara att göra en adapter.
Tyvärr, jag tänkte också på detta men spisen är säkrad till 3 x 10A, och hyrmaskinen kräver 16A då den är motordriven med stora laster. Tack för tipset ändå. :)
 
T
Elcentralen är i mitten av huset invid källartrappan, medans pannrummet har fönster ut där jag kan dra igenom kabeln och då ansluta brevid elpatron som är på 3 x 16A.
Proppskåpet vill jag inte öppna och härja med, är gammaldags plåt med porslinssäkringar och knökfullt med kabel inuti. Tycker det blir "säkrare" att gå på efter 3 fas brytaren till elpatron och jag kan addera på jfb, det finns ingen jfb i proppskåpet, däremot jfb i ett separat plastskåp till badrummet.

Med din lösning är väl risken också stor att man i värsta fall kan lösa ut matarsäkringarna i gatan om man går direkt i plåtskåpet direkt efter huvudsäkringarna/elmätaren. Om jag kör mitt "feglir" har jag både jfb och 16A som löser ut innan huvudsäkringen poppar vid ev fel ( om nu hyrmaskinen skulle dras med problem ).
 
Saknar ju behörighet men jag ser två alternativ:
1. koppla in en en trefaskabel direkt på brytaren med riktig dragavlastning.
2. Grena ut matningen till elpatronen före brytaren och montera ett riktigt trefasuttag för fast montage.
 
T
mats_o gav mig en idé.

Anta att jag klipper 3-fas ledningen mellan brytaren och el-patron. Sen monterar jag ett fast 3-fas väggutag på den klippta ledningen och monterar sen en handske på den klippta ledningen till elpatronen . Sen när det är dags för maskinen drar man helt enkelt ur handsken för elpatron och sätter istället in handsken för hyrmaskinen.

Den lösa "jfb-tavlan" som används i detta fall kan jag då antingen ha direkt efter det fasta vägguttaget i pannrummet eller utomhus före maskinen. Brytaren blir alltså kvar
som extra säkerhet om hyrutrustningen skulle dras med något otrevligt elfel. Elpatronen jag har är en backup ifall ordinare panna skulle få problem, den är på 9kw, ledningar är på 2,5 area och säkrat till 16A tröga.
 
Kul att kunna vara till nytta ;)

Elektriskt funkar det ju helt klart. Frågan är väl bara hur pannrum räknas elsäkerhetsmässigt och om du får ha en lös anslutning där. Tillräckligt långt från allt vattebärande borde det ju går men...

behöriga hjälp!!!
 
T
Well, 3-fas uttaget är CEE / IP44 med lock-liksom handsken, och om jag nu monterar detta invid innertaket i pannrummet runt 3 m från golvbrunn och alla ventiler uppfyller jag även avståndskraven för badrums-el. Då kan jag ju samtidigt sätta en handske till för 230V till cirk-pumpen och panna, så om saker typ Gudrun skulle göra oss strömlösa en längre tid kan jag då enkelt koppla om och köra en inverter från ett lastbilsbatteri som kör panna+cirk-pump, som då kan hålla värmen i kåken tills den ordinarie strömmen behagar komma tillbaka (vi har Fortum.........)
 
Eoff här men våra linjer är hyggligt röjda plus att linjefolket häromkring är ruggiga på att fälla träd
 
Jahapp.

Då måtte det bli bäst att sätta en dosa före brytaren ändå då och grena fram det fasta 3fas uttaget där då. På så sätt blir det ju en fast installation fram till uttaget och brytaren plus patron kvarstår som idag.
 
behörig elektriker skrev:
Egentligen är det bara lös, flyttbar utrustning som får anslutas medelst stickpropp.

:surprised:

Var står det?
Det är ju inte alls ovanligt att man sätter ett 416 uttag för att ordna ett synligt brytställe. Har gjort så på mängder av masininstallationer t.ex. Mycket smidigt vid olika motorinstallationer, då är det bara för mekanikern att rycka loss motorn och byta sina lager!

Jag hittar ingen sådan text någonstans som stödjer ditt påstående!
 
T
behörig elektriker skrev:
En sak bara! Har du nolla fram till elpatronen? Annars kan du glömma allt vad uttag heter!
Japp, har nolla fram till patron. Lite dubbla budskap här om mobil anslutning.
Ska jag tolka detta som:

Alt-1: Grena 3 fasen före brytaren till patron och sätta ett fast uttag, då vill jag helst sätta en ny brytare före det nya fasta uttaget för säkerhets skull ( har råkat ut för dåliga uthyrningsgrejor tidigare så en brytare skulle inte vara fel).

Alt-2:Som tidigare föreslagits- klippa efter brytaren och montera uttag + handske till patronen (även bra ur service-synpunkt om patron skulle fixas, och då min modell kan monteras ur snabbt ).

P.S Kan moderatorn ställa om klockan här, den går 2 tim efter...
 
TN-Funkis skrev:
P.S Kan moderatorn ställa om klockan här, den går 2 tim efter...
Den kan du ställa in själv i din profil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.