Jag fundrar på att installera elen till min vedpanna enfas+jord.Där jag bor är det ofta strömavbrott så jag skulle behöva ett reservelver.Då tänkte jag att det smidigaste vore att installera panna via stickpropp så kunde man bara dra ur kontakten ur väggen och sticka in den i elverket men är det lagligt och går det för man skulle hellst ha kabel med jorskärm.Är det noga med att elverket ger jämn spänning till panna tror ni?
 
Ta först reda på hur mycket effekt som du behöver. Det kanske räcker med en omformare 12V/230V och ett fritidsbatteri.
 
Felmarginalen på fin elektronik är ca 10 % ...köper du ett elverk på typ rusta så vete fåglarna om du skall använda det på dyr utrustning...
 
Pannor utan fläkt kräver inte mycket ström. Några watt till cirkulationspumpen, bara.
Moderna pannor med rökgasfläkt tar betydligt mer. Fläkten behöver ofta 300 - 400 VA för att gå ordentligt. Då blir ett batteri trött ganska fort.

Köper man en vedpanna som är elektriskt enkel, som exemplevis min Atmos DC35SF, kan man köra den på snart sagt vadsomhelst. Pannor med mikrodatorer, exempelvis CTC V35, är förmodligen betydligt känsligare.

Stickproppsinstallation är annars det normala idag.
 
Det blir en omformare bilen får stå och gå utanför och ladda batteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.