Hej,

Som rubriken lyder, jag är sugen på en Contura (800-serien) och mätte nyss avståndet från golv till min stos till 760 mm. I installationsanvisningarna står det 785 mm, dvs det slår på dryga 2 cm. Finns det några specialtrix att tillgå här? Något flexibelt rör? Vill gärna inte lägga pengar och tid på att våldföra mig på betongväggen och flytta stosen.

Tips?
 
Kan du inte ta en rörstump på ca 50 mm som är 25-30 mm större i diameter än stosen, och sedan svetsa på ett rör på på var sida stosen där röret på ena sidan är 20 mm längre ner än röret på andra sidan.
Dåligt förklarat men jag hoppas du fattar! :D
 
Inmurningsstosen (den som sitter i muren) brukar vara 10 mm större än rökröret som kommer från kaminen. Ställer du kaminen 20 cm från muren går det att ansluta röret.Annars är det inte mer än 10 minuters jobb att flytta upp stosen i muren.
 
Nja, det är lite svårare än så att flytta stosen. Det är ingen murad skorsten utan röret går genom väggen, in i en sotluckemodul, och sedan upp i schaktet. Se bild.

Visserligen kan man knacka ur väggen lite, hissa upp röret något och lägga något under stödbenet. Men helst vill jag inte röra skorstenen eftersom jag inte har en aning om hur den är styrd/fäst i bjälklaget.

Jag ska boka en tid med gubben så får han komma ut och titta. Kanske det går att ansluta ändå med denna lilla differensen i mått, som "exerg" säger.
 
  • Presentation1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.