Hej,
Håller på att bygga ett poolhus där jag vill ha liggande panel invänddigt och funderar på hur jag ska bygga installationsskiktet. Just består väggen sedd utifrån av panel(22mm), luftspalt, vindduk, 95x45mm reglar cc600mm.Jag tänker ha 45x45 mm reglar för installationsskikt. Ska jag ha dem stående men förskjutna på existerande regelverk? 45x45 kan bli lite vekt att sätta (18-22mm) panel på? eller ska jag ha 4x45 reglarna liggande, och sedan slå stående gles på dem?
 
Enklast är såklart liggande 45 och sen stående innerpanel. Annars dubbla 45mm om du vill ha mer isolering, ska du värma utrymmet året om ?
 

Bästa svaret

Om du vill spara på väggdjupet kan du sätta stående 45 på reglarna och lämpa gap där VP ska fram. Eller 45 liggande och 28 stående på det om du har gott om plats.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enklast är såklart liggande 45 och sen stående innerpanel. Annars dubbla 45mm om du vill ha mer isolering, ska du värma utrymmet året om ?
Sort of... Det kommer hållas på minst 12-15 grader. Kommer sätta ångbroms/folie på varma sidan av 95 stommen, så innanför det vill jag inte ha mer än 45 mm isolering för att klara 1/3 regeln (för att daggpunkt ska hamna i 95 delen året runt).
 
N Nikorasu skrev:
Om du vill spara på väggdjupet kan du sätta stående 45 på reglarna och lämpa gap där VP ska fram. Eller 45 liggande och 28 stående på det om du har gott om plats.
Tror du inte stående 45x45 blir för vekt om jag inte kottlar i 95 väggen så att de får stöd? Har igentligen inget problem med tjockleken på väggen, så 45+28 är funkis för mig.
 
F fredj721 skrev:
Tror du inte stående 45x45 blir för vekt om jag inte kottlar i 95 väggen så att de får stöd? Har igentligen inget problem med tjockleken på väggen, så 45+28 är funkis för mig.
Nej, det tror jag absolut inte. Skruva/spika med dubbel skruv/spik med 60cm avstånd. Det kommer hålla till all typ av panel jag känner till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.