Gårdagens skogspromenad satte igång det kreativa tänkandet, som får mig att ställa denna fråga:

Skulle man kunna använda vanligt installationsmateriell till att styra strömmen i ett elstängsel? Tänker på typ 1-0-2 brytare, kopplingsmaterial som wago/sockerbitar. Det är ju inte mycket effekt vi snackar om (drivs av ett bilbatteri i en vecka), men svårt att ignorera faktumet att grejerna är godkända för 500V och i stängslet är det 7000V..

Kommer det funka eller får jag problem med överslag?
 
Överslag får du vid 1-3kV/mm. Dom flesta strömbrytare har nog inte så stort kontaktavstånd. Jag skulle nog inte prova (inte för att det lär hända så mycket). Å andra sidan använder vi en gammal telekabel mellan aggregatet och stängsel....
 
Den troligtvis fuktiga miljön borgar nog för problem vid så hög spänning?
 
Varför styra på HSP-sidan ? Bätter att styra på LSP-sidan då antar jag ? Känns så iaf...
 
DjAlbert skrev:
Varför styra på HSP-sidan ? Bätter att styra på LSP-sidan då antar jag ? Känns så iaf...

Då skulle det behövas två elaggregat?

Tanken är att ett aggregat ska mata två stängsel som utgår från aggregatet, fast ett åt gången. Det ena eller det andra ska ha ström, fast aldrig samtidigt.

Detta löses vanligtvis med att man bara häktar om handtaget från ena hägnet till det andra, men det kompliceras av att det rör sig en massa folk genom grinden varje dag, och långt ifrån alla förstår eller respekterar att grinden ska vara stängd. Här kommer min patenterade 1-0-2-brytarlösning in :cool:

Bo och Rikard - ja något solklart fall är det inte.. Fler insikter välkomnas.
 
Vem skulle manövrera denna? Automatiskt av grinden?
 
Banankontakt fungerar väl hur bra som helst och det blir automatiskt säkrat mot felmanöver (man måste stänga av aggregatet vid byte)

Protte
 
Bo - Nej automatik behövs inte, det behövs ändå en bonde på plats för att flytta över djuren ;) Tänkte att det vore smidigt att bara vrida på brytaren så är det klart och turistsäkert.

Protte - Det vet jag ingenting om, får googla lite efter kvällens Kubb-batalj!
 
Jag skulle nog säga att det är med stor säkerhet meningslöst pga av din 1-0-2 brytare. Om den är av normalt utförande för installationsbruk är kontaktavstånd och krypsträckor inte tillräckliga. Lite fukt på det så blir det ju inte bättre heller.

Problemet med brytaren blir att utgången på aggregatet ligger i serie med ett alldeles för litet luftgap mot den eller de delar av stängslet du vill bryta. Pulsen ut är brant och stänglet uppträder som en kondensator på sin sida brytaren, denna konding laddas då upp och om gapet i brytaren är för litet sker överslag och du får stöten att vara spridd till båda halvorna.

Du kan ju prova att lossa tråden på aggregatet och försiktigt närma änden till skruven så ser du hur långt överslag du kan få när belastningen bara är den isolerade stängseltråden. Är aggregatet omodernt eller mycket klent och gnistan du får bara är några mm kan det kanske ändå vara värt att testa med omkopplare.

Prototypens bananer är ju annars perfekta och närmast "foolproof".
 
Vilka grejer det finns!:)
 
DjAlbert skrev:
EDIT_ Denna är ju ungefär exakt det du vill ha! [länk]
Men du, nu börjar vi snacka! Där ser man, man kanske inte ska bli för kreativ, då missar man att andra har tänkt efter före :D

GK100, tack för ett sakligt och bra inlägg! Ni har nog rätt att brytaren skulle ha för klent kontaktavstånd. Det blir att köra på Alberts förslag. Plan B är banankontakter.

Peace!
 
Bara för upplysnings skull.
Jag har knivströmbrytare till mina elstängsel, sådana som är avsedda för just detta.
Öppnar man dom sakta och ökar avståndet är det inga problem att få ett överslag på 7-8 mm.
Så en vanlig strömbrytare fungerar knappast.
 
Varför ska Du bara ha en hage igång i taget? Det brukar vara bäst att ha spänning i tråden hela säsongen, så att gräset bräns undan innan det växer upp för mycket mot tråden. Anledningen till att jag vill ha en sektioneringsmöjlighet, är enbart för att tillfälligt kunna stänga av den inhägnad som för stunden saknar djur, vid service på stängslet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.