Hej, allihop!

Vet inte om detta är rätt forum för min fråga, men förhoppningsvis finns det någon där ute som kan ge mig en fingervisning.

Vad jag vill veta är vad det skulle kosta att installera el i ett 1½-plans timmerhus med en boyta på cirka 140 kvadratmeter?

ambdesign
 
ambdesign skrev:
Hej, allihop!

Vet inte om detta är rätt forum för min fråga, men förhoppningsvis finns det någon där ute som kan ge mig en fingervisning.

Vad jag vill veta är vad det skulle kosta att installera el i ett 1½-plans timmerhus med en boyta på cirka 140 kvadratmeter?

ambdesign
Svårt att svara på då man inte vet vilken utrustning då vill ha.
Du skriver timmerhus vilket betyder att det förmodligen blir enklast och snyggast med ett utanpåliggande montage.

men belysning och uttag med en gruppcentral (pannrum/elradiatorer ej medräknat)
tvätt/grovkök inräknat. skulle jag ta 50-60 000 för. beror lite på vart huset ligger och hur det ser ut när man kommer om det är "helt tomt" eller möblerat/tapetserat.

Steffe

 
VI har ett hus från 42 ca 110 kvm. Fick dra om all el i de två boendeplanen samt byta två gruppcentraler och matningar till dessa, i sambnad med att vi flyttade in. Huset var då tomt. Detta kostade oss ca 35000:- . Arbetet klassades som en nyinstallation på grund av att vi bytte allt.

Det kanske kan hjälpa till och bilda dig en uppfattning
 
Hmm vi har 180 kvm hus samt 50 kvm förråd nybyggt. Ganska omfattande elinstallation men trots allt inget IHC (Intelligent, datorstyrt bus-elsystem) Min morbror hjälpte till och debiterade bara 300kr/tim inkl moms, allt elmaterial fick jag till inköpspris men ändå gick det på närmare 150000. Han höll på 200tim och jag hjälpte till hela tiden. Och ja det är mycket gott om dimmers, kontakter och uttag. (Och ja han är väldigt duktig och snabb (har varit elektriker i närmare 40år) Så se det som ett exempel på en något dyrare installation. Men skulle jag betalt normalt elektrikerpris och normalt påslag skulle det kanske slutat på 250 000kr i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.