Min elektriker har använt svart fk som fas i vår nyinstallation 1996-97 till ex.vis våra vägguttag är det ok ?
(Det är alltså svart-blå och g/gr fk som är använt). När kom brun fk som "standard" ?
Nyfiken
/B
 

Bästa svaret

Ja det är helt OK. Dom enda färger som man 96-97 inte får använda är blå och gul/grön.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
5
Brun, svart och grå är standardfärger för L1,L2 och L3.
Å sen är det som Elmont skriver.:)
 
ok toppen då vet jag
/B
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Nu blev det fel jag trodde jag svarade att elmont,s svar blev bästa svar men 50procent "smet emellan" jag får väl säga att vad fel det kan bli.:crysmile: men tack bägge två
/B
 
Ha det gick att ändra. :rofl:
 
Ordningen Brun-Svart-Grå har jag för mig blev till som en EU-harmonisering runt -94 någonstans om jag inte missminner mig. Tidigare var det Svart-Brun-svart/vit.
Dock var många gamla rävar motsträviga vill jag minnas och det tog några år innan Brun blev accepterad som L1.
Dock inget fel eller problem som tidigare skribenter framfört.
 
Ja min elektriker "är en gammal räv" men allt verkar ok
 
Dom allra flesta hade nog lite svårt att se nyttan av ändringen ;)
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
E
Mycket bra med en enhetlig Europa standard ju.
Man kan min själ aldrig lära en gammal hund apport.. :thinking:
 
Bra för vad då? Och det går utmärkt att lära g;a hundar, det behövs bara en vettig motivation
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Ordningen Brun-Svart-Grå har jag för mig blev till som en EU-harmonisering runt -94 någonstans om jag inte missminner mig. Tidigare var det Svart-Brun-svart/vit.
Dock var många gamla rävar motsträviga vill jag minnas och det tog några år innan Brun blev accepterad som L1.
Dock inget fel eller problem som tidigare skribenter framfört.
Jag har letat efter vilket årtal som ändringen fastslogs, men gått bet.
Det kan ju även varit en övergångsperiod. Om jag inte missminner mig om införandet av grön/gul så kom det 1968, medan gamla färger fick användas under en övergångsperiod fram till 1972. Det är inte fel med en övergångsperiod så material i lager får användas upp och information och ev utbildning hinns med.

Men runt år 2000 fanns det fortfarande byggen med svart L1 och svart som L i alla enfasgrupper.
Vilket år det nu än var som förändringen skedde så verkar det ha varit en seg övergång.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
E
Efter millennieskiftet gjorde det väl entré 2001/2002 gick kabeltillverkare över till detta, inget som är direkt tvingande, de flesta kör ju brun FK till både L1, L2 och L3 exempelvis. Sida ur svensk standard med färgkodning för kablar, visar tabeller med färgkoder brun, svart och grå för L1, L2, L3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollar lite vidare och SS 430 01 01 Mätartavlor säger att det ska vara brunt för L1, svart för L2 och grått för L3, vilket även SS 437 01 40 Anslutning av LSP installationer till nätet från 2006 hakar på, i denna står för övrigt under fordringar att servisen normalt ska utföras som TN-S, blev väl lite hysteri på den tiden.

I kommentarerna till 436 40 00 från 2010 förespråkas att man använder denna ordning med ordet bör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rostig_9000i_-88 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.