Blir det här godkänt vid besiktning?
Särskilt snyggt är det inte iaf.
Borde väl göras om?
 
  • Dräneringsslang vid husgrund omgiven av grus och en sten, intill gul vägg och nedrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dräneringsslang delvis exponerad bredvid betongväg och övervuxen vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur långt nergrävt är det gula markröret ?
Kabelskyddet borde dessutom ligga mer dikt an mot sockeln/grunden
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
B
Jag tror att det borde vara ca 40cm förläggningsdjup (jag är inte säker) med ett varningsband ca 10cm ovan det gula röret. I alla fall om det är starkström.

Det är svårt att besikta markförlagda saker, men när man inte ens täckt det med jord är det väl lätt att se att det inte är rätt utfört.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Vilken kabeltyp är det? N1XE eller EXQJ
är det oskärmad kabel så finns det risk att kabelskyddet blir spänningsförande om kabelskyddet skär igenom manteln.

Till N1XE eller N1XV är det lämpligare med skydd i plast.

För att komma till rätta med kabelskyddet vid sockeln så kan man sätta ett lika kabelskydd mot det andra nedrersta biten (två halvrör som bildar ett rör). obs notera kabeltypen först om det ska vara plast eller metallskydd.

Skyddsslangen kan sluta en liten bit från huset ca 1 meter. kabeln behöver ej ligga i slang hela sträckan.

35cm djup minimum ovankant kabel/rör till färdig marknivå inom privatbostadsfastigeter är normalt förläggningsdjup.
Märkband behövs normalt ej om den ligger i slang.
Är det en serviskabel till ett fasadmätarskåp så kolla med din elnätsägare om deras tekniska vilkor hur serviskabeln ska vara laggd.

kan man itne gräva ner kabels till rätt djup så får man ta svarta SRE-P rör

Ps. Gulslang ger inte bättre skydd vid återfyllning det ska fyllas med fint materiel exempel 0-4 som ej är vasst.
har man mycket sten eller vass schaktbotten så får man lägga sand även där eller dra SRE-P rör.
Många tror att bara för att kabeln går i slang så går det att återfylla med "allt" men det är helt fel.

Och den gula slangen ska aldrig sticka upp ur marken då den inte tål UV-ljus....

Jag hade inte godkänt detta men det är lite svårt att bedömma på dina bilder det är lättare i verkligheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Hur långt nergrävt är det gula markröret ?
Kabelskyddet borde dessutom ligga mer dikt an mot sockeln/grunden

Det är inte säkert att kabeln får böjas in så mycket. man måste beakta max tillåten böjradie för aktuell kabel. så ett skydd på insidan vänt åt andra hållet kan vara en lösning för den nedre biten.
 
M mortimer skrev:
Hur långt nergrävt är det gula markröret ?
Kabelskyddet borde dessutom ligga mer dikt an mot sockeln/grunden
Det gula röret ligger bara 15-20 centimeter under markytan och håller med om att det borde vara djupare också precis intill husgrunden.
 
B BSOD skrev:
Jag tror att det borde vara ca 40cm förläggningsdjup (jag är inte säker) med ett varningsband ca 10cm ovan det gula röret. I alla fall om det är starkström.

Det är svårt att besikta markförlagda saker, men när man inte ens täckt det med jord är det väl lätt att se att det inte är rätt utfört.
Det är kabeln som går mellan paneler och växelriktare fram till mätarskåpet som sitter på huset. Växelriktare sitter i garaget och paneler på dess tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.