Hej,

Skall installera WIFI och TV i nybyggt hus. 180 kvm, 1-plan.

Förutsättningar
I centralen där fibermodemet kommer finns det 8x2 st CAT6 kablar dragna. De mynnar ut i 8 doser fördelade i huset, placerade i golvnivå.
TV tjänst kommer att gå via fiber.

WIFI
Min tanke är att få till ett meshnätverk, där kommunikationen mellan puckarna är trådbunden och puckarna drivs PoE.
Här skulle jag behöva lite tips på lämplig produkt.
Har ni tips på helt annan setup tar jag gärna emot den med.
Gissar på att det kommer behövas ca 3 puckar i huset + 1 ute i ett förråd.
Tänker mig en 16port PoE switch, så kommer det inte bli brist på uttag med tanke på man kanske vill koppla in någon trådbunden enhet i framtiden (stationär dator, skrivare, etc).

TV
Initialt 2 TV skall upp och här tänker jag mig att vardera TV får en TV-box som kopplas till nätverksuttag i rummet och i centralen kopplas dessa till en separat switch för TV och den switchen kopplas då till fibermodemet (TV uttaget). Alternativ skippa switch och koppla direkt in i fibermodemet om den stödjer 2 st TV.
Tänker jag rätt här kring TV?, eller finns det andra sätt att lösa det?

tacksam för alla tips och förslag!
 
C
Strikt talat behöver du inget mesh-nätverk om accesspunkterna sitter på samma trådbundna nät. Då räcker det bra med vanlig roaming. Angående placering och antal accesspunkter skulle jag börja med att rigga en accesspunkt provisoriskt. I en komplex miljö som en bostad kan en till synes bra placering visa sig ge uselt resultat, så svårt att "skrivbordsplanera" placeringen. Täcker själv mer än dubbla den ytan med en enda accesspunkt.

Kör du med en VLAN-switch behöver du ingen separat switch för TV:n. Vad gäller antal switchportar, så välj alltid en storlek större än vad du tror du behöver. 16 portar räcker ju inte för att mata 8 x 2 uttag, men det beror förstås på om man har för avsikt att koppla in alla uttag eller inte.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
WiFi: om du har kabel hela vägen dit du tänker ha antennerna så tycker jag du kan leta efter accesspunkter iställt. Meshnätverk används främst när kabel saknas (men många mesh-puckar kan även användas som trådade accesspunkter). Jag använder själv Unifi-systemet från Ubiquiti som jag tycker är kompetent och lätthanterligt. Du skulle t.ex. kunna köpa ett par Unifi AP 6 Lite och sätta upp. Nackdelen med dessa är att de är gjorda för att sitta i taket så för att få bästa täckning får du dra en kabel längs med väggen. Om du vill ha bänkplacerade accesspunkter finns t.ex. Google Nest Wifi, TP-Link Deco och Asus ZenWifi men jag har dålig koll på dessa system. Jag vet heller inte om det har kommit mesh-puckar med stöd för Wifi 6 än, den senaste standarden.

Mellan fibermodem och switch behöver du även en router. Hade du kört trådlös mesh hade allt varit grönt för då hade den första, kabelanslutna enheten agerat router åt de andra men jag vet inte om det finns någon mesh-puck med både in- och utgående kabelanslutning. Jag har en Unifi USG 3 och en Unifi US-8 60W switch med PoE. Generellt sett är kabel alltid att föredra ur driftsäkerhetssynpunkt.

TV: skall du ha IPTV-abonnemang eller bara köra streaming? Med IPTV bör det fungera som du skriver, en liten switch i fibermodemet/mediaomvandlaren för att plocka ut TV-signalen. Jag hade tidigare Telia IPTV och satte då en switch mellan mediaomvandlare och router så att jag kunde ta ut TV-trafiken där, utan att dra den genom routern. Med enbart streaming behöver du inte dessa prylar, då ansluter du TV-apparaterna till trådat eller trådlöst nätverk och börjar titta.
 
tack för utförliga svar.
Jag är helt med på att gå på accesspunkter och kommer kika lite på vad som finns.
Det är väl lika bra att gå på en setup som är wifi6 förberedd tänker jag.

För TV kommer vi ha IPTV-abonnemang. Minst 2 TV kommer sättas upp. Så det blir nog en liten separat switch dedikerad för just IPTV:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.