Någon kunnig som kan guida mig här? Vet inte hur jag ska koppla detta. Brytare till höger är en dimmerknapp som är sammankopplad med en annan dimmerknapp till samma lampor på övervåningen.
Rosa=verkar seriekoppla till knappen där uppe
Grön=för att slå på och av dimmer
Lila=vet ej, kanske för andra lampan?
Gul=för andra lampan

På den andra bilden som är undersidan av dosan så har jag markerat med vit färg, gissar att det är strömmen till dimmern?

Så vad behöver jag dra ur och in i plejden för att det ska funka? Har lösa kablar som jag kan använda om jag behöver sammankoppla något.

Nej, är ingen elektriker men vill testa mig på detta så man lär sig och tar gärna emot hjälp.

Tack

Hand håller en öppen elinstallation med en Plejd DIM-01 och färgmarkerade kablar inuti eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen elektrisk dosa med exponerade kablar i olika färger och en brytare, mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Schematisk illustration av ett elektriskt kopplingsschema med en säkring, kablar och anslutningspunkter.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E etompau skrev:
[bild]
Såg den men vet inte vad som ska vart
 
L lingonsoppa skrev:
Såg den men vet inte vad som ska vart
OK.
 
  • Gilla
  • Haha
andersson.robin och 2 till
  • Laddar…
tommib
Poängen här är att du måste förstå vad du gör. Inte bara få ett kopplingsschema baserat på dina bilder. Tänk om jag eller någon annan som ger råd har gjort en felbedömning baserat på dina felbedömningar? Det kan sluta tråkigt.

Försök beskriva hur du förstår kopplingen som den är nu och hur du tänker dig att din Plejd ska kopplas in så kommer vi längre.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
L lingonsoppa skrev:
Brytare till höger är en dimmerknapp
Menar du strömbrytaren under Plejd-pucken?
L lingonsoppa skrev:
som är sammankopplad med en annan dimmerknapp till samma lampor på övervåningen.
Jag ser att det sitter en fjäder under högra vippan. Styr den en annan dosdimmer idag eller har du satt dit fjädern nu?
L lingonsoppa skrev:
Så vad behöver jag dra ur och in i plejden för att det ska funka?
Vad ska funka, vad vill du åstadkomma? Det framgår inte av ditt inlägg. Vill du dimra den befintliga lampan övervåningen som idag är trappkopplad via två strömbrytare? Eller har du en andra lampa som du vill dimra med strömbrytaren på bild?

Strömbrytaren på bild ser ut att vara en dubbeltrapp så den styr även en annan lampa, som inte är trappkopplad via en annan strömbrytare, eller hur?

Kan vi utgå från att du idag har en fungerande strömbrytare, för en eller två lampor, bara så att vi har något att utgå ifrån?
L lingonsoppa skrev:
På den andra bilden som är undersidan av dosan så har jag markerat med vit färg, gissar att det är strömmen till dimmern?
Det är en god gissning, t.o.m bättre än gissning. Om du kom fram till det så vet du också var du kan hitta den fas som ska kopplas till Plejd-pucken.

Sedan behöver du reda ut vilka tändtrådar/mellantrådar du har. Om du tittar på baksidan av strömbrytaren så finns en kretsschema som ger god hjälp. Sedan kan du titta vilka ledningar som går in/ut till denna dosa och dra slutsatser kring vad det är för ledningar. Då kan du hitta den tändtråd som ska kopplas till Plejd-pucken, i samma veva vet du då hur du ska koppla tändtråden mellan strömbrytare och puck.

Gör ett försök till att lista ut detta och posta ditt resonemang här.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Menar du strömbrytaren under Plejd-pucken?

Jag ser att det sitter en fjäder under högra vippan. Styr den en annan dosdimmer idag eller har du satt dit fjädern nu?

Vad ska funka, vad vill du åstadkomma? Det framgår inte av ditt inlägg. Vill du dimra den befintliga lampan övervåningen som idag är trappkopplad via två strömbrytare? Eller har du en andra lampa som du vill dimra med strömbrytaren på bild?

Strömbrytaren på bild ser ut att vara en dubbeltrapp så den styr även en annan lampa, som inte är trappkopplad via en annan strömbrytare, eller hur?

Kan vi utgå från att du idag har en fungerande strömbrytare, för en eller två lampor, bara så att vi har något att utgå ifrån?

Det är en god gissning, t.o.m bättre än gissning. Om du kom fram till det så vet du också var du kan hitta den fas som ska kopplas till Plejd-pucken.

Sedan behöver du reda ut vilka tändtrådar/mellantrådar du har. Om du tittar på baksidan av strömbrytaren så finns en kretsschema som ger god hjälp. Sedan kan du titta vilka ledningar som går in/ut till denna dosa och dra slutsatser kring vad det är för ledningar. Då kan du hitta den tändtråd som ska kopplas till Plejd-pucken, i samma veva vet du då hur du ska koppla tändtråden mellan strömbrytare och puck.

Gör ett försök till att lista ut detta och posta ditt resonemang här.
Så vad jag kom fram till var att den sladden längst till höger slår på och av trappbelysningen som har dimmer funktion (jag satte inte dit fjädern), den bredvid till vänster går till knappen på övre plan som också slår på och av trappbelysningen.
Vad jag vill uppnå är att ha plejd ansluten så att jag kan använda astrofunktionen, men även kunna slå på och av trappbelysningen.

Min utmaning är att jag inte vet vad som ska vart på plejden och vad som ska tillbaka till dosan för att man även ska kunna slå på/av från brytaren
 
tommib
Du vill alltså koppla in plejden på den kretsen som du idag kan dimma? I praktiken alltså ersätta dagens dimmer med Plejden?

Var sitter den dimmern som du har idag? Rita upp kretsen och försök förstå hur det fungerar. Detta är inte raketforskning men du måste klarlägga hur det är kopplat idag så att du vet var du ska göra ändringen.
 
L lingonsoppa skrev:
Så vad jag kom fram till var att den sladden längst till höger slår på och av trappbelysningen som har dimmer funktion
Aha, du menade att den högra vippan på strömbrytaren idag styr en annan befintlig dimmer. Jag feltolkade detta totalt.
L lingonsoppa skrev:
den bredvid till vänster går till knappen på övre plan som också slår på och av trappbelysningen.
Vilken? Det finns tre st ledaren till vänster om den orangea längst till höger.
L lingonsoppa skrev:
Vad jag vill uppnå är att ha plejd ansluten så att jag kan använda astrofunktionen, men även kunna slå på och av trappbelysningen.
Jag hittar fortfarande ingen information om vilken belysning som du vill kunna styra för du ska väl inte ha astrofunktion på trappbelysningen?
L lingonsoppa skrev:
Min utmaning är att jag inte vet vad som ska vart på plejden och vad som ska tillbaka till dosan för att man även ska kunna slå på/av från brytaren
Tillvägagångssättet är fortfarande det som Tommib skriver, fortsätt reda ut hur det är kopplat så att du hittar den tändtråd du vill komma åt. Vi kan inte se härifrån vart alla sladdar tar vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.