Ska installera övervakningskamera på bilden. Har borrat ett hål genom dörrkarmen där en TP-kabel kommer ut (som förser kameran med Power-Over-Ethernet och själva nätverkskopplingen). Kan inte se annat än att jag måste sätta någon typ av kopplingsdosa (t.ex. denna Kulodosa från Biltema). Har mätt och är rätt säker på att jag kan få plats med skarvningen/kopplingen i en sån typ av dosa.

Kameran ska installeras på (X) på bilden och kopplingsdosan blir isf på X:et.

Ps. jag såg ju att dosan är IP20 men något extra skydd av dosan behövs inte, så det ser jag inte att det spelar någon roll här.
 
  • Nätverkskamera och kablar på trägolv markerat med röd kontur för att visa kabelanslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Problem med vattenavrinning markerat med röd pil på en huskant över ett tegelfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
Vad ska du ha kulodosan till? Du har ju en kamera med POE matning och gjort hål för din nätverkskabel i karmen, behövs inget mer, eller hur tänker du? Jag antar att du har en switch med POE i andra ändan i huset som matar vidare mot din router osv. Vill du dra ethernet kabeln snyggt från karmen till kameran, kan du använda kabelränna, så skyddar du kabeln också.
 
  • Gilla
ThomasN
  • Laddar…
L Laso2 skrev:
Vad ska du ha kulodosan till? Du har ju en kamera med POE matning och gjort hål för din nätverkskabel i karmen, behövs inget mer, eller hur tänker du? Jag antar att du har en switch med POE i andra ändan i huset som matar vidare mot din router osv. Vill du dra ethernet kabeln snyggt från karmen till kameran, kan du använda kabelränna, så skyddar du kabeln också.
Få plats med kopplingen mellan kamerans anslutningsdel och TP-kabeln. Men kabelskydd 22mm kan nog fungera om jag viker de två extra kopplingarna t.ex. bakåt (en är en resetknapp och en är till anslutning av extern strömkälla, kommer inte behöva någon av dem).
 
T ThomasN skrev:
Få plats med kopplingen mellan kamerans anslutningsdel och TP-kabeln. Men kabelskydd 22mm kan nog fungera om jag viker de två extra kopplingarna t.ex. bakåt (en är en resetknapp och en är till anslutning av extern strömkälla, kommer inte behöva någon av dem).
Som ett enkelt skydd alltså, jag har några kameror utomhus en med POE och en med separat ström via el, men har bara lagt ihop/snyggat till kablarna lite, har inte kapslat in dom på något sätt, den lilla resetknapp vill jag ju ha lös tillgänglig om jag måste komma åt den, oavsett årstid. Men man bör inte böja på någon kabel för hårt, dom tunnare inuti kanske inte klarar för mycket böjning. Men förstår din tanke.
 
tommib
Kabelskydd 22 mm funkar finfint till det där. Jag har så själv. Hade det inte regnat ute hade du fått se en bild också. Sätt kabelskydd hela vägen och spraymåla i rätt färg så blir det diskret och snyggt.

Synd dock att du har kopplat ihop anslutningen mot kameran redan, där är ju annars ett bra läge att trä kabeln genom hålet i dörrkarmen.
 
  • Gilla
ThomasN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.