• Tak med röda tegelpannor och en monterad takstos från Separett. En stege står lutad mot taket, och träd syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monteringsanvisning för Separett takstos på tegeltak, som visar steg-för-steg hur man installerar takstos över ventilationsrör med textbeskrivningar på svenska och engelska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår det som att sträcken på den fyrkantiga delen skall gå parallellt med teglet. Runt röret ska extra läkt monteras som bottenplattan får vila emot. Sen ska bottenplattan formas efter teglet och fogas.

Överkanten på stosen ser ut att behöva dras upp en bit så att det blir ett naturligt fall för vattnet att rinna av.

Jag har sett många fall av trasiga gummistosar så jag råder dig att kontakta en plåtslagare som gör en riktig plåtstos.
 
  • Gilla
hansulainen
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Jag förstår det som att sträcken på den fyrkantiga delen skall gå parallellt med teglet. Runt röret ska extra läkt monteras som bottenplattan får vila emot. Sen ska bottenplattan formas efter teglet och fogas.

Överkanten på stosen ser ut att behöva dras upp en bit så att det blir ett naturligt fall för vattnet att rinna av.

Jag har sett många fall av trasiga gummistosar så jag råder dig att kontakta en plåtslagare som gör en riktig plåtstos.
Tack @Stubai

för din feedback! Vi kommer ha denna nu temporärt till nästa år.

Jag byggde en ram som underkonstruktion enligt monteringsanvisning. Det jag inte riktigt 💯 fattar är hur jag ska göra med sidokanterna (röd o gul)

1) vänsterkant (röd) ska ligger under pannan och sen limmas med takfog

2) högerkant (gul) ska den bara ligger som på min bild eller man lägga tegeln över gummiet och fogar där med?

Vad tycker du/ni här?
 
  • Skorstenens botten på ett tegeltak med markerade sidokanter; vänster sida omradad röd och högersida gul. Ställning syns till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant skulle jag lägga gummit ovanpå båda sidopannorna. Det är lite otydligt i manualen, men jag.tänker att det blir enklare att limma då och den blir bättre fastklämd i överkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.