Hej!
Jag har lite funderingar kring installationen av laddbox. Tanken är att laddboxen ska vara inne i carporten. Bakom carporten (samma byggnad) har jag ett förråd där det är framdraget 5G kabel, som idag används till belysning och ett uttag (1-fas).

Jag vet att man bör ha den 5G kabel bara till laddoxen. Men är det ok att ”låna” en fas till belysningen i förrådet? Det hade gjort livet väldigt mycket lättare så. Annars måste jag dra ny kabel från centralen till belysning/uttag. Det hade inte varit så jobbigt om inte avståndet är ca 20m och ovissheten om röret är intakt. För jag tror att den kan ha blivit lite klämd när gabion-muren installerades.
 
Fastighetsägaren, den som bedriver verksamhet i fastigheten och ev anställda bör väl kunna lösa detta?

Och nån ska väl ändå betala kalaset?
Handlar väl ändå inte om att snika till sig el?
Eller gör det det i slutänden?
 
Oj. Ursäkta. Detta inlägg hamnade i fel tråd!:thinking:
 
Om du tror att din 5G-kabel är tillräcklig så kanske, dvs vad är det för area på kabeln? Man drar knappast mer än 5G1.5 mm² till ett förråd.

Att nalla ström från den kabeln gör man inte. Men i ett nödläge så visst funkar det att lägga lite belysning på nån av faserna. Det är ingenting som märks.
 
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du tror att din 5G-kabel är tillräcklig så kanske, dvs vad är det för area på kabeln? Man drar knappast mer än 5G1.5 mm² till ett förråd.

Att nalla ström från den kabeln gör man inte. Men i ett nödläge så visst funkar det att lägga lite belysning på nån av faserna. Det är ingenting som märks.
Skulle snare säga att kabeln med stor sannolikhet är på tok för klen för en laddbox.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.