Hej!

Ska göra om en gammal lada på landet i familjen. På vissa ställen kommer vi regla upp nya väggar innanför ytterpanelen, tänker där ha infälld installation. På andra ställen kommer vi ha det som befintligt och där lägga utanpåliggande. Nu till frågan, hur undviker man bäst risken att gnagare dras till värmen från kablarna och börjar gnaga? I den utanpåliggande installationen tänker jag använda eqlq, ska man vara extra försiktig och lägga den i vp-rör hela vägen? I den infällda installationen, kan man bara göra som vanligt och köra fq i rör, eller ska man vidta någon extra försiktighetsåtgärd?
Ingen verksamhet kommer förekomma i ladan.
Ska tillägga att jag är elektriker, har bara inte så stor erfarenhet av installation i lantbruksmiljöer

Med vänlig hälsning,
 

Bästa svaret

Problemet med gnagare brukar inte vara nått problem, jag har under alla år, bara en gång sett gnagskador på elkablar. Det var i en kulvert som gick utifrån och in i ett förråd där man förvarade torra matvaror. Använder du EQLQ torde risken vara noll. Se till att inte förvara en massa godsaker som mössen kan komma åt så har dom liten anledning att komma in och gnaga.
Jag bor på landet och har haft min verksamhet till 20% i lantbruksmiljö.
Så grundtipset är städa bort maten så blir det inte intressant, att värmen från kablar skulle påverka tror jag inte på.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Bostäder på landsbygden/jordbruksfastigheter "behandlas" inget annorlunda än andra bostadsutrymmen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fällor, fällor och fällor är lösningen.

Protte
 
C
Här är fällor av modell SuperCat populärast bland mössen. De är enklare att ladda än klassiska fällor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.