jag har köpt en värmepump inlusive installation av en firma till mitt tillbygge. Nu verkar det som om dom bara tänker sätta igång värmepumpen samt vattenslingorna. Frånluftventilationen ska jag tydligen fixa på egen hand. Jag har tänkt att sätta utsug till frånluften i badrum och kök (2-3 st ventiler) och sen ha tillluft genom självdrag på 3-4 st ställen i de andra rummen.

Nu till frågan: Hur går man tillväga? Är det bara att montera spirorör och dra dessa från ventilernas placering till värmepumpen? Kan man få in spirorör i ett träbjälklag eller måste de hänga under?
Kan man dra ventilationskanaler hur som helst? uppåt/nedåt/åtsidan?
Är det annat jag ska tänka på?
 
Du kan dra spirorör i bjälklag och väggar, i princip hur som helst. Tänk dock på att böjar och avstånd försämrar sugverkan. Så avnänd gärna lite större rör och sen dimensionerar du ner dig till ventilerna som är 100mm. Egentligen inga konstigheter, böjar, förgreninger m.m köper du färdiga och skruvar bara ihop med rören.

Tips kan vara att montera en ljuddämpare både på ingående och utgånde luft från pumpen för att hålla nere ljudnivån. Metellventiler skall även vara ltie tystare än plast.

\jonas

ps. Undvik dock att dra i yttervägg pga isolering och ev kondensproblem.
 
bmx skrev:
jag har köpt en värmepump inlusive installation av en firma till mitt tillbygge. Nu verkar det som om dom bara tänker sätta igång värmepumpen samt vattenslingorna.
Ajdå. Ingen skriftlig överenskommelse om vad som skulle ingå i installationen?
 
En undran, brukar det inte vara leverantören av frånluftsvärmepumpen som talar om var donen skall sitta, samt anlitar någon som ställer in dessa= hur mycket öppna var och ett skall vara.
ett sitter över diskmaskinen, ett på vardera toa och bad, ett i garderob/klädkammare och ett i grovköket. I grovköket sitter det en slang på torkskåpet som sitter med en hållare ca 100mm under donet. Glöm inte att lägga isolering över/runt rören på vinden.
Tejpa skarvarna (byggtejp) på spirorören
 
saturnus2 skrev:
Tejpa skarvarna (byggtejp) på spirorören
Använder du spirokanaler med gummotätning så behöver du inte tejpa skarvarna (helt onödigt).
Se dock till att fästa alla skarvar och gärna även låsa kanalerna så dessa inte kan flytta på sig t.ex. om man skall rensa dem.
 
Flödet måste ju också ställas in i frånluftsdonen så att du inte får undertryck någonstans, då måste man ju ha instrument och kunskap om detta, borde ju ingå. Pumpen kan ju även den ta skada om den får exempelvis gå för fullt hela tiden på fel flöde, kan ju även dra mer el.

Kolla med dom som tillverkat pumpen om du kan få hjälp där med var donen ska sitta osv.
 
Du skall INTE använda slang när du bygger in det.
Tänk själv den dag du kanske vill rensa anläggningen från damm t.ex.

Och en slang har mycket högre tryckfall än vad en riktig spirokanal har. (alltås måste fläkten gå hårdare - mer oljud)
 
Ska det verkligen vara frånluft i köket (förutom fläkten, men det är väl egen kanal). En ventkonsult jag talade med sa att det skall vara tilluft i köket ca 2meter från köksfläkten. Detta för att inte riskera att matos går ut genom fel don.
 
Trivia skrev:
Ska det verkligen vara frånluft i köket (förutom fläkten, men det är väl egen kanal). En ventkonsult jag talade med sa att det skall vara tilluft i köket ca 2meter från köksfläkten. Detta för att inte riskera att matos går ut genom fel don.
I kök skall du enligt normerna ha ett grundfrånluftsflöde på 10 l/s, samt möjlighet till focering (din köksfläkt) vid matlagning.
Inte tilluft då detta kommer "trycka" ut matosen i resten av huset.
 
Ursäkta, men jag tycker det låter helt galet att du ska behöva projektera detta själv... Jag köpte mitt hus via en stor husleverantör och fick ritningar, flöden beräknade, en som kom och justerade in en massa instrument osv... Inget jag hade velat ge mig på själv, även om jag anser mig rätt händig...
Men men, nu är det som det är antar jag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.