Förutsättningen är en 500 liter tank ihopkopplad med en solfångare. I den sitter två elpatroner. Jag vet inte vilken effekt dom har men det har alltid räckt för att värma vårat hus på vintern (när vi inte använt pellets) så länge vi har bott här. I tanken finns även värmeslinga för tappvatten. Tidigare fanns det en oljepanna från 1960 som jag konverterade för pellets.
Jag har nu tagit bort oljepannan och tänkte instalera en luftvärmepump. Pannan var aldrig ihopkopplad med tanken utan man kunde bara köra pelletspanna eller soltank.
Nu undrar jag hur jag bäst kopplar in värmepumpen. Bifogar några skisser. Jag vet inte så mycket om hur man ritar rörscheman så alla symboler och termer stämmer inte, hoppas ni förstår ändå.
Bild 1 är hur systemet ser ut idag.
Bild 2 är den lösningen jag har fått förklarat för mig. Jag förstår inte riktigt hur detta skall kopplas så att både radiatorslingan och tanken för tappvatten värms upp.
Bild 3 är den lösningen jag är inne på. Då vänder jag på riktningen i slingan så tanken och därmed tappvattnet blir varmt. Fungerar det?
Bild 4 Jag har sett att det ibland ser ut såhär när man tittar på andra scheman. Behövs det? Blir det bättre? Jag gissar att man gör så för att få en kallare retur till pumpen. Stämmer det?
Jag bygger gärna lite extra om det förbättrar funktion och livslängd.
Lite övriga frågor:
1 Nu sitter det en cirkulationspump på radiatorslingan. Räcker det eller behövs det en till när värmepumpen sitter på.
2 När jag kopplade ur olje/pelletspannan kapade jag röret till expansionskärlet på vinden. Det finns en övertrycksventil på tanken som jag förlitar mig på nu. Jag antar att det bör finnas ett expansionskärl på slingan när jag installerar värmepumpen. Det nuvarande expansionskärlet är på ca 150 liter. Jag skulle gärna ha ett mindre modernare expansionskärl i pannrummet för att ha allt mera samlat. Tänker jag rätt?
4 Nu går cirkulationspumpen på radiatorslingan i konstant fart och temperaturen regleras av rumstermostaterna. Det fungerar bra. Bör man installera någon styrning på cirkulationspumpen eller shunt med inomhusgivare för att få pumpen att fungera bättre.
5 Jag tänkte montera avstängnings och tappkranar inomhus nära värmepumpen för att kunna tömma den vid längre strömavbrott. Jag har sett ytterligare frysskyd i form av någon ventil som öppnas om pumpen håller på att frysa. Vad tror ni om Handritad skiss av ett värmesystem med tank, solfångare, elpatroner och radiatorer märkt "BILD 1".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritat rörschema för ett värmesystem med frågan "Hur Koppla ihop?" skrivet. Visar värmepump, tank och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av ett värmesystem med texten "Bild 4.", en värmepump och frågetecken kring en shuntstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss över ett värmesystem med värmepump, tank och radiator som visas i perspektiv av en föreslagen lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av ett värmesystem med tank, solfångare, elpatroner och radiatorer märkt "BILD 1".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritat rörschema för ett värmesystem med frågan "Hur Koppla ihop?" skrivet. Visar värmepump, tank och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av ett värmesystem med texten "Bild 4.", en värmepump och frågetecken kring en shuntstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss över ett värmesystem med värmepump, tank och radiator som visas i perspektiv av en föreslagen lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av ett värmesystem med tank, solfångare, elpatroner och radiatorer märkt "BILD 1".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritat rörschema för ett värmesystem med frågan "Hur Koppla ihop?" skrivet. Visar värmepump, tank och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av ett värmesystem med texten "Bild 4.", en värmepump och frågetecken kring en shuntstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss över ett värmesystem med värmepump, tank och radiator som visas i perspektiv av en föreslagen lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritat rörschema för ett värmesystem med frågan "Hur Koppla ihop?" skrivet. Visar värmepump, tank och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av ett värmesystem med texten "Bild 4.", en värmepump och frågetecken kring en shuntstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss över ett värmesystem med värmepump, tank och radiator som visas i perspektiv av en föreslagen lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av ett värmesystem med tank, solfångare, elpatroner och radiatorer märkt "BILD 1".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det?
6 Radiatorslingan är av stål med några meter kopparrör närmast tanken. bör man ha magnetfilter på denna instalationen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.