Hej alla!

Håller på att ska byta panna har köpt en Maga Turbo, laddomat 21 och tankar och håller på att ska koppla in allt, och undrar bara om detta blir rätt koppling, har gjort en liten bild snabbt i paint och hoppas på tips och att ni förstår den, är helt rudis på detta med pannor och tankar.

Alla tips och förbättringar är välkommet.

Har nu en gammal CTC panna utan tankar, har öppet exspansionskär på vinden som dett verkar gå två rör upp från radioatorslingan till kärlet och ett skvallerrör ner, kan jag använda det som är utan några ändringar eller använda ett slutet kärl som jag gjort på bilden,.

tacksam för alla svar.
 
  • system.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! använd det gamla öppna kärlet om det går ! Det kan bli mycket problem med luft om man har slutet kärl till vedeldning:)
 
Men hur vet jag om det går? Koppla in allt och prova eller? Det öppna kärlet används nu men är det någon skillnad på om jag kopplar tankar osv?
 
Kärlet måste vara minst 5% av system volymen alltså volymen för tankar,panna,radiatorer,rör.
Om du skaffar ett slutet kärl så måste det vara minst 10% av system volymen.
 
Om du vill spara in någon meter med rör + få värme fort i kåken vid eldnings start kan du sätta shunten på laddledning mellan laddomat och tankar.
Om du skall använda slutet kärl så koppla det på den kalla sidan så får du dels mindre värme förluster + att blåsan i kärlet lär nog hålla längre om den får vara så sval som möjligt.
 
Redigerat:
thokar skrev:
Men hur vet jag om det går? Koppla in allt och prova eller? Det öppna kärlet används nu men är det någon skillnad på om jag kopplar tankar osv?
Hej! en del pannor har en särskild separat anslutning på panna för expansion,ja har även sett skisser där man ansluter på toppen på tanken eller på stigarn laddröret från pannan.Men ja är ingen expert så ja kan inte säga exact.Var det inte nåt kopplingschema med till pannan? :)
 
1: Se till att vattnet från pannan har samma rörlängd att gå oavsett vilken tank det går genom, som det ser ut nu kommer du att värma högra tanken först.

2: Anslut tryckexpansion på nedre rör vid tankarna och sätt säkerhetsventilen i toppen (på röret som går till exp. som du ritat nu)

3. Gör avstick nedåt för hetvatten till shunten så slipper du en del luft i elementkretsen.

4. Kör helst öppen expansion, men byt isåfall rör och kärl om det inte är rostfritt kärl på minst 5% av systemvolymen och kopparrör upp.
 
Vilken maga har du ? maga 29?
 
Det är en Maga 25
 
thokar skrev:
Det är en Maga 25
Hej! hur går det med installationen? Har du fått igång din annläggning?:)
 
Är det inte lurit med försäkringar och dyl om man inte vet vad/hur man gör?
 
Det har stått still lite, men hoppas köra igång inom någon dag igen, tankarna är väll typ klara, e väll gammla pannan som ska bort nu.
 
Hej ja har en maga panna + tankar som funkar bra,.. ja valde bort mitt öppna kärl dels för att ja skulle byta till ett större vilket ja har men den stora frågan va är rören helt ok o kopplingar upp till vinden???? därför satt ja in ett slutet o det funkar bra har inge luft problem,...
sen kan du kolla på termoventilers hemsida under laddomat 21 hur du ska koppla pannan,. får kanske lite tips,..

sen visst det är bättre med öppet exp kärl men ja ville minimera driftförlusten som det skulle innebära om en koppling går upp till vinden,.. har du det nere i källaren är det fort åtgärdat,.
 
Patrik79 skrev:
Hej ja har en maga panna + tankar som funkar bra,.. ja valde bort mitt öppna kärl dels för att ja skulle byta till ett större vilket ja har men den stora frågan va är rören helt ok o kopplingar upp till vinden???? därför satt ja in ett slutet o det funkar bra har inge luft problem,...
sen kan du kolla på termoventilers hemsida under laddomat 21 hur du ska koppla pannan,. får kanske lite tips,..

sen visst det är bättre med öppet exp kärl men ja ville minimera driftförlusten som det skulle innebära om en koppling går upp till vinden,.. har du det nere i källaren är det fort åtgärdat,.
Hej har du lust att lägga upp en skiss här på din koppling?:)
 
knekten skrev:
Hej har du lust att lägga upp en skiss här på din koppling?:)
Klart ja kan ska ta lite bilder då ja städat upp lite i pannrummet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.