Hej alla!
Detta blir mitt första inlägg här på forumet. Jag har hittils varit en flitig läsare här under några år, vilket har varit mycket givande.

Jag håller på att planera för ett nytt värmesystem, huvudsakligen baserat på vedeldning. Och mycket har redan klarnat.

Har precis kastat ut det gamla systemet bestående av en hyfsat modern CTC kombipanna och två röda 500 liters termosar.

Tanken är att Husqvarna tanksvets (dem var billigast) skall få tillverka en rektangulär ackumulatortank på 3000 liter, 1,5 bar, utan slingor eller beredare. Jag kommer att köra med en extern tappvatten-automat (som jag skall bygga själv med lösa komponenter, efter tips här på forumet)

Har inte heller införskaffat någon vedpanna än, men jag håller utkik efter någon skapligt fräsch bättre begagnad vedpanna runt ca 35 kw. Annars lutar det åt en ny Effecta lambda II 35 kw.

Prio 1 är nu att få ordning på ritningen till tanken så att den kan beställas. Att alla uttagen som behövs hamnar rätt (och att alla "ev framtida bra att ha uttag" hamnar rätt..)

Huset: 1-plan med källare & garage under. Boyta (entreplan) 98 m2, byggt 1939. (Tilläggsisolerat + 3-glasfönster även i källarn)
Det gamla värmesystemet består av 1 st shunt (som medföljde gamla pannan vid försäljning) + CP som förser 7 st radiatorer (varav 2 st ska bort, och ersättas med golvvärme) på entreplan.
Och 1 st shunt + CP som förser 5 st radiatorer i källare och garage.

Nu tänker jag även passa på att lägga vattenburen golvvärme i ett litet badrum på 3 m2 + en liten hall på 2 m2 som ligger vägg i vägg med varann. Detta är på entreplanet. (behöver ändå renoveras) Där sitter idag 1 st radiator i resp. rum, som ska tas bort.

Och golvvärmen behöver ju också en shunt + CP. Istället för en "push" (som verkar onödigt dyr) så tänkte jag koppla in vanlig shunt, (kanske bivalent?) CP och en blandningsventil 20-45'C. Vad tror ni om den lösningen?

I bifogad skiss (nybörjare på paint..) har jag lite frågetecken var jag bäst ska koppla in dessa 3 shuntar?
Ack-tanken kommer hamna rätt nära pannan, ca 70 cm blir övre laddröret.(och laddomaten däremellan) Ska man klämma in 3 shuntar + matning till tappvatten automat där?(verkar trångt) Eller högt upp på tank-gaveln där laddrör går in i tank? Ska man köra på 3 x bivalenta shuntar för en bättre skiktning av tanken? (verkar inte skilja jättemycket i pris) Jag måste ändå investera i minst 2 nya shuntventiler.

Oj, vad långt inlägg det blev!
Tacksam för svar och synpunkter på ritningen!
MVH/Fredrik
Schema över ett planerat värmesystem med vedpanna, expansionskärl och ackumulatortank. Märkningar för rördiametrar, uttag för shuntar och temperaturgivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Var i landet bor du? Kan du verkligen räkna hem denna investering jämfört med tex luft/vattenpump eller frånluftvärmepump?
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Hej, tack för svar!
Jag bor i Mälardalen. Jag har oftast tillgång till gratis (eller billig) ved. Och jag kommer göra installationen själv.
Sedan är det ju trevligt med låga elräkningar!
Ack-tanken är ganska dyr, men kunde man finna en begagnad panna, så skulle man ju komma undan lite bättre.
Men jag har budgeterat för detta.
 
Vill bara tillägga en grej. Ha kvar elementet i hallen, kanon att ha för att torka handskar, skor etc. Speciellt när man har barn som kommer in med sina blöta....
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
fredde_lind fredde_lind skrev:
Hej, tack för svar!
Jag bor i Mälardalen. Jag har oftast tillgång till gratis (eller billig) ved.
Har du gratis ved så är det ju bara att kapa och klyva och sälja den i småsäckar till kamineldare. För pengarna köper du en värmepump och sen bekostar vedförsäljningen elräkningen (+ att du får pengar över).
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Du gör helt rätt som installerar vedpanna. Dom där 70cm mellan panna och tank är det efter du byggt in och isolerat tanken? Varför är det 2 olika stammar till övervåning och källare, har det alltid varit så?
 
Hej. Jag har ändrat lite i skissen så som jag tänker att jag tror att jag skulle ha gjort.
Jag tror jag skulle strunta i bivalenta shuntar och köra med vanliga trevägare. Jag har själv en 4 vägsshunt men det var någon som sa att det är onödigt och jag tror jag håller med om det.
I övrigt har jag skrivit lite om hur jag tycker här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/den-optimala-vedinstallationen.109154/

Skiss över en vedpanneinstallation med ackumulatortank, expansionskärl och rördragning. Textkommentarer och dimensioner angivna för anslutningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
E Einh skrev:
Har du gratis ved så är det ju bara att kapa och klyva och sälja den i småsäckar till kamineldare. För pengarna köper du en värmepump och sen bekostar vedförsäljningen elräkningen (+ att du får pengar över).
Gratis ved är inte alltid ved som är säljbar. Det verkar det inte som folk tänker på utan dom tror att all ved är värd att sälja. Jag vet att den veden jag eldar den hade ingen kanineldare köpt kan jag säga.

Däremot kan man hugga ett gäng kubik till försäljning av finare kvalitet när man ändå gör sin ved.

Åter till ämnet;
Se till att ha grova rör på stigaren! Jag valde gängade 2tum järnrör mellan panna och tank. Ganska tungjobbat men gjorde det oxå själv.
Jag hade tur och fick tag på begagnad tank och panna och hade gamla rör och böjar. Tror min installation totalt gick på 20k. Då har jag 2.8 kubik tank och en solo innova 50 kW.
 
Dof, japp det stämmer, det blir ca 70 cm kvar efter jag isolerat tanken ca 20 cm på sidorna, 5 cm under och 25 cm på toppen hade jag tänkt.
Det är jag som tidigare har byggt källar-elementsystemet. Har en Termomatic CBJ som styr shunten till entreplanet. Och soliga senvinter/vår dagar stänger den, men då har jag fortfarande värme i källaren. Sen är det inte dumt att kunna värma källaren även sommarhalvåret för att mota bort fukt.
 
Redigerat:
Du ska inte ta ut värmen från tanken på tilloppet från pannan. Det ska vara separata rör för det mot tanken. Laddrör på topp och uttag ca 10 cm nedanför. I laddomaten så finns det en självcirk som är öppen mot tankens botten, då kan det komma svalvatten och blanda sig med det som ska ut u huset. Allteftersom tempen sjunker i tanken öppnar utgående sjuntar mer och genomströmningen genom pannan ökar. Inget bra.
 
Hej Roke! Jag tackar för synpunkterna. Jag har läst en del inlägg om bivalenta shuntar vara eller inte vara, och själv velat lite fram och tillbaka. Dem kanske inte gör så stor skillnad.
Vad gällande expansionsöret, så kommer det bli bottenanslutet. (fast det ska egentligen sitta på vänster sida på tanken, men det blev så fullt där i ritningen) Jag kommer låta tillverka ett rostfritt öppet expansionskärl på 200 liter (aningen tilltaget) som jag kommer placera i en garderob ovanför pannrummet, så att kärlet hamnar över radiatorerna.

Den optimala vedinstallationen har jag läst ett par gånger, en riktigt bra tråd 🙂
 
Vedhuggarrn: Absolut är det så som du säger angående veden.

Vad gällande stigarledningen, så hade jag tänkt kört med 35 mm kopparrör, inte det billigaste kanske, men det blir ganska korta längder i mitt fall.

Tanken kommer att bli ny, men om jag hittar en bättre begagnad panna inom rimlig tid så kommer jag slå till på en sån.
 
Klart du ska ha vedpanna och en rejäl tank! Lyssna inte på luft/vattenfolket.

Vet inte om det är av nytta för din tänkta installation, men Effecta Lambda II kan styra upp till tre shuntgrupper som tillval.

Har en sån panna själv, men shuntstyrningen sköts av en ESBE shuntautomatik med innegivare, är väldigt nöjd med den.

Är inte tillräckligt kunnig för att kunna uttala mig om dina ritningar, men kan tipsa om att sätta avstängningar (fullflödesventiler) på precis allt som kan tänkas strula i framtiden.

Samt att regelbundet se till så att golvbrunnen i pannrummet inte är igensatt.

Glöm heller inte att lämna plats åt rejält med ved!
 
Jonaserik: Jag tänker att det kan vara bra med laddröret från pannan in i sidan på tanken, nära toppen på tanken. Jag tror att det är bra ur luftningssynpunkt. Luften hamnar i toppen av tanken,(i och med att laddröret lutar upp dit) som blir högsta punkten. Därifrån via tankens avluftningsrör som lutar upp och är förbundet med ångröret som går upp mot exp.kärl/ut genom taket.

Det jag velar lite med, är var shuntarna (3st) skall anslutas?(och om dem ska vara 3-vägs eller bivalenta?)
Men det kanske är bäst som du menar att koppla in dem högt i ack.tanken.
Man kanske skulle göra detta på långsidan (framsidan) av tanken?
Istället för på gaveln där jag har Laddröret?
TVA-uttaget kanske man kan ha kvar på Laddröret, då blir det ju ett uttag där istället för fyra uttag. (Avstånd panna - tank ca 70 cm)
 
Vardagsrum: Ja en vedpanna med rejäl ack.tank blir det. Den kommer stå för 95% av uppvärmningen. Sedan är jag inte främmande för att hänga på en pelletsbrännare med ett litet förråd (vilket inte är några problem med Effecta lambda II 35 kw)

Skulle man snubbla över en begagnad solfångaranläggning billigt, så kan det också tänkas.
Då behöver jag få med uttag på tanken till detta.
Var dem kan tänkas placeras? växlas in med värmeväxlare på olika nivåer.

Detsamma skulle kunna gälla en begagnad luft/vatten värmepump till rätt pris. Är dock relativt novis på dessa pumpar, men jag har förstått att man inte rekommenderar fast kondensering mot ack.tank.

Jag tänker styra mina två radiatorshuntar med shuntautomatik. Jag har en gammal Termomatic CBJ som jag tänker sätta på källarsystemet, sedan investera i en ny liknade automatik till entreplanets shunt. Jag har inte riktigt satt mig in i hur jag skulle kunna ha nytta av Effectans styrning av shuntgrupper?

Japp, det kommer att sitta kulventiler både här och där, hellre några för många.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.