Hej

Vi ska lägga golvvärme och lyfta in vattenmantlad kamin i fritidshuset. Vi har egen brunn och strömavbrott förekommer.

Nu har man googlat och klippt och klistrat ihop ett inkopplingsförslag utan att veta om det fungerar... Hoppas därför på goda råd utav dom som gjort det här före mig.

Att vi inte har plats för acktank på samma plan som kaminen gör mig lite orolig för strömavbrott. funderade på elverk alternativt backup med bilbatterier.... Mer nytta av ett elverk men säkert mer trassel också, åsikter?

På de få inkopplingsförslag jag sett där pannan är högre placerad än ackumulatortanken har man ritat förgreningen från pannans utgående (röd) till tank och laddomat på samma nivå som pannans överkant, varför?
I det jag ritat, och som då förmodligen är fel, är förgreningen vid tanken som ju ger kortast rördragning.

Sitter nödkylning på kaminen som hade varit trevlig men då vi har egen brunn går den bort. Bästa alternativet (förutom säkerhetsventil) ?

Räcker det med shunt på golvvärmefördelaren eller måste man ha ngn blandningsventil vid tanken också?

Vill ha ett system med så lite elektronik och ventiler som möjligt men naturligtvis måste det fungera, kan man förenkla ytterligare eller måste det till mer utrustning?


Markus
 
  • Skiss av uppkopplingsförslag för vattenmantlad kamin och golvvärme i fritidshus, inkluderar tankar och pumpanordningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Actank och vatten mantlad kamin/panna förutsätter att det finns en pump som kan köras med inverter 12VDC/230VAC för att säkerställa så inte kokning blir. Det med nödkylning förutsätter att det det finns ett tryckkärl på ca 200L som är fyllt, ( 200L rymmer ca 140L trycksatt vatten och det ska räcka till att kyla ner, Annars enligt regelboken ett eget kärl som är fristående från tappkranar och en backventil så det inte töms i samband med tapp
 
H Hjulbent skrev:
Actank och vatten mantlad kamin/panna förutsätter att det finns en pump som kan köras med inverter 12VDC/230VAC för att säkerställa så inte kokning blir. Det med nödkylning förutsätter att det det finns ett tryckkärl på ca 200L som är fyllt, ( 200L rymmer ca 140L trycksatt vatten och det ska räcka till att kyla ner, Annars enligt regelboken ett eget kärl som är fristående från tappkranar och en backventil så det inte töms i samband med tapp
Förstod att det skulle till en hel del vatten... men 200 liter:surprised:. Lusläste kamin tillverkarens papper och de föreslår en styrning som bl a hanterar spjället för den externa tilluften. Vid strömavbrott eller hög temp stänger styrningen spjället.... borde ju vara en relativt snabb effekt på det med? Kylslingan verkar som sagt gå bort.
 
@Hjulbent hur gick det med installation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.