Hej

Ja, jag vet att det skall installeras av behörig elektriker.
Men en ren teoretisk fråga och lite nyfiken för att skaffa mig en större förståelse.
Bifogar ser ni två bilder av ett uttag i mitt kök, vägg i vägg (bakom) ligger en garderob som jag vill ha in ett vägguttag för att kunna sätta in en lampa, har tröttnat på olika typer av batteristyrda sensorer.

Uppifrån vänster kommer Blå, gulgrön och svart
Uppifrån höger kommer blå, brun och gulgrön
Höger ifrån kommer blå, svart och gulgrön
Rakt nerifrån kommer brun och svart....

Borde inte inte alt 1 eller 2 kunna kopplas in i ett uttag och du har ett jordat uttag eller tänker jag helt fel i teorin? och sen är jag lite osäker på den bruna?

Som sagt, innan man tar hit en elektriker som skall ha 2000 för att fixa så vill jag ha lite kött på benen.

tacksam som svar.

ha en fin dag
 
  • Öppet eluttag med exponerade trådar och färgkodning samt anslutningsskarvar i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar i olika färger sticker ut från ett öppet vägguttag under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att veta om det är möjligt får du mäta och kontrollera vart kablarna går. En gissning är att du kan få 230V mellan svart och blå, den bruna är troligtvis en tändtråd. Men detta är gissningar från min sida då jag inte vet ålder på anläggningen samt har möjlighet att titta och mäta på plats. Så jag skulle nog tro att det är möjligt att montera ett uttag där.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Du har tre toppklämmor med vardera tre ledare med normal färger. Det är extremt långsökt att tro att det kan vara annat än fas, neutral och skyddsjord. En garderobslampa kan dessutom i princip kopplas in på vilken grupp som helst, det är inte mycket att ta hänsyn till där.

Men du ska ändå identifiera vilken grupp i elcentralen som matar denna kopplingsdosa så att du kan komplettera gruppförteckningen med denna belysning. Det gör man genom mätning. Det går att gissa ganska mycket genom att se sig omkring vad som finns i närheten av denna kopplingsdosa i form av uttag.

L Lindqvist77 skrev:
Rakt nerifrån kommer brun och svart....
Men för att göra bilden bilden komplett är det bra att reda ut de två ledarna som går rakt nedåt. Det handlar troligen om en strömbrytare. Det är två ledare som inte verkar vara sammankopplade med något annat i denna kopplingsdosa att döma av dina bilder? Det är ganska udda, så det vore bra att titta närmare på vad detta är. Återigen, se dig omkring vad som finns i närheten.
 
[Q
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har tre toppklämmor med vardera tre ledare med normal färger. Det är extremt långsökt att tro att det kan vara annat än fas, neutral och skyddsjord. En garderobslampa kan dessutom i princip kopplas in på vilken grupp som helst, det är inte mycket att ta hänsyn till där.

Men du ska ändå identifiera vilken grupp i elcentralen som matar denna kopplingsdosa så att du kan komplettera gruppförteckningen med denna belysning. Det gör man genom mätning. Det går att gissa ganska mycket genom att se sig omkring vad som finns i närheten av denna kopplingsdosa i form av uttag.


Men för att göra bilden bilden komplett är det bra att reda ut de två ledarna som går rakt nedåt. Det handlar troligen om en strömbrytare. Det är två ledare som inte verkar vara sammankopplade med något annat i denna kopplingsdosa att döma av dina bilder? Det är ganska udda, så det vore bra att titta närmare på vad detta är. Återigen, se dig omkring vad som finns i närheten.
Hej
Tack för bra svar.
Det stämmer att det är till strömbrytaren till lampan I köket.
De överiga är svårt att sia om , då elektrikern som installlerade ny el i köket när jag byggde om, drog två nya kablar från skåpet direkt(var tvungen att jorda hela köket)

Får väl hoppas att han inte har dödat hela den här kopplingsdosan.
Jag får mäta och se om jag får någon ordning på det.
Tack
 
R roli skrev:
För att veta om det är möjligt får du mäta och kontrollera vart kablarna går. En gissning är att du kan få 230V mellan svart och blå, den bruna är troligtvis en tändtråd. Men detta är gissningar från min sida då jag inte vet ålder på anläggningen samt har möjlighet att titta och mäta på plats. Så jag skulle nog tro att det är möjligt att montera ett uttag där.
Tack för bra svar.
Jag får mäta och se helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.