hej,

försöker koppla in en timer till vägguttag som går till utdelandet.

jag förstår inte detta kopplingsschema, se bild.

fasen inkopplad i L och neutral i N. Uttaget meningen jordat.
Inget fungerar, vad betyder det med olika kanaler?
 
  • Bild på en instruktionsmanual för en timer med kopplingsschema och teknisk data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Du har slutande kontakt mellan 2 och 1, och brytande kontakt mellan 2 och 3. Eftersom kontakterna är potentialfria så har de inte kontakt med urets strömförsörjning
 
L och N är matningen för själva relä, det är bara koppla på. Om du vill koppla in uttaget så att den får ström när relä är på (enligt din tid du ställer in), sätt kommande L(som tidigare gick till uttaget) till kontakt nr.2, och nr.1 ska du koppla till själva uttaget (på L såklart).
N och Jord på uttaget bryts ej.
Om du vill INTE ha spänningen på uttaget den tiden du ställer på relän då kopplar du fasen till uttaget på nr.3
 
Niburu Niburu skrev:
L och N är matningen för själva relä, det är bara koppla på. Om du vill koppla in uttaget så att den får ström när relä är på (enligt din tid du ställer in), sätt kommande L(som tidigare gick till uttaget) till kontakt nr.2, och nr.1 ska du koppla till själva uttaget (på L såklart).
N och Jord på uttaget bryts ej.
Om du vill INTE ha spänningen på uttaget den tiden du ställer på relän då kopplar du fasen till uttaget på nr.3
jag fattar fortfarande inte, i väggen finns två kablar. En svart och en vit. Svart ledare och vit neutral. Jag vill ju att timern ska styra, tända och släcka på den tid jag ställer in?

tack för hjälp!
 
Är du säker på att du har en fas och en nolla i uttaget? Så det inte är en fas och en tändtråd?
 
K Knut2356778 skrev:
jag fattar fortfarande inte, i väggen finns två kablar. En svart och en vit. Svart ledare och vit neutral. Jag vill ju att timern ska styra, tända och släcka på den tid jag ställer in?

tack för hjälp!
K Knut2356778 skrev:
jag fattar fortfarande inte, i väggen finns två kablar. En svart och en vit. Svart ledare och vit neutral. Jag vill ju att timern ska styra, tända och släcka på den tid jag ställer in?

[bild]
 
K Knut2356778 skrev:
jag fattar fortfarande inte, i väggen finns två kablar. En svart och en vit. Svart ledare och vit neutral. Jag vill ju att timern ska styra, tända och släcka på den tid jag ställer in?

tack för hjälp!
 
  • Elektrisk kopplingsschema med markerade ledningar och en skyddshjälm ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Koppla INTE enligt det Niburu visar ovan.

Du måste börja med att reda ut vad det är för ledare du har i dosan. Vad satt där innan? Om det är el som ska utomhus ska det ovillkorligen vara jordat och du skriver att du bara har två ledare så även det är fel.

Ett foto på dosan du tänkte koppla in dig i hjälper, likaså foto på det som satt innan.

Bara för att ha det sagt så är det olagligt för dig att koppla detta själv.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.