Hej!

Vill installera en toppmatad tvättmaskin där vita hyllan står. Men de grejerna där man kopplar vatten och avloppsslang sitter lite längre bort så jag vill köpa en förlängningsslang och gömma slangarna under badkaret och sen upp till avloppet. Är det något som kommer funka eller är jag helt ute och cyklar
Befogar video så ni förstår vad jag menar)
Kan ni hjälpa mig snälla
 
  • Gilla
SistaSkruven och 1 till
  • Laddar…
Vattnet och avloppet är inga problem att dra "hur som helst".

Den stora frågan är hur det är med elen.
Finns det vägguttag, var sitter det i så fall?
Finns det anslutningsdosa, var sitter den i så fall?

"Elinstallationer i badrum
Den här foldern är tänkt att svara på de vanligaste frågorna om el i badrum."
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Svensk_Elstandard_Badrum-1.pdf
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vattnet och avloppet är inga problem att dra "hur som helst".

Den stora frågan är hur det är med elen.
Finns det vägguttag, var sitter det i så fall?
Finns det anslutningsdosa, var sitter den i så fall?

"Elinstallationer i badrum
Den här foldern är tänkt att svara på de vanligaste frågorna om el i badrum."
[länk]
Jappii då åker jag och köpet en tvättmaskin

ja, den finns en anslutningsdosa som sitter lite högre)
 
Sitter anslutningsdosan på samma vägg som vattenanslutningen och avloppet sitter?
Hur har du tänkt att anslutningssladden som sitter på tvättmaskinen ska räcka från dörröppningen till anslutningsdosan?

Det är troligen tänkt att badkaret ska tas bort när tvättmaskin ska installeras.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Sitter anslutningsdosan på samma vägg som vattenanslutningen och avloppet sitter?
Hur har du tänkt att anslutningssladden som sitter på tvättmaskinen ska räcka från dörröppningen till anslutningsdosan?

Det är troligen tänkt att badkaret ska tas bort när tvättmaskin ska installeras.
Med en förlängningssladd?
 
L Laila Barg skrev:
Med en förlängningssladd?
NEJ, NEJ NEJ, aldrig någon förläggningssladd i badrum etc!
NEJ, aldrig förläggningssladd till tvättmaskin etc.

NEJ, det får inte vara något uttag nära badkaret.

Ta och läs dokumentet jag länkade till tidigare.
 
Du får nog välja mellan badkar ELLER tvättmaskin på sockel på avsedd plats.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Just den lilla biten håller inte ESV med om: [länk]
Jo det gör dom.

Att ansluta tvättmaskinen med en förlängningssladd är tillåtet, givet att det är en sladd som är avsedd för ändamålet. I badrum ska dock inte förlängningssladd användas.
 
BirgitS
D Dilato skrev:
Jo det gör dom.

Att ansluta tvättmaskinen med en förlängningssladd är tillåtet, givet att det är en sladd som är avsedd för ändamålet. I badrum ska dock inte förlängningssladd användas.
Dempa skrev aldrig förlängningssladd till tvättmaskin.
Att förlängningssladd inte får användas i badrum skrev jag redan i inlägg 6.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Just den lilla biten håller inte ESV med om: [länk]
Kanske inte förbjudet via ellagen/svensk standard, men typ alla tillverkare anger att ingen förlängningssladd ska användas, å man ska följa tillverkarens anvisningar.
 
BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
Kanske inte förbjudet via ellagen/svensk standard, men typ alla tillverkare anger att ingen förlängningssladd ska användas, å man ska följa tillverkarens anvisningar.
Ja, om tillverkaren anger att förlängningssladd inte får användas så gäller det förstås.
 
Men om det sitter en dosa högre upp på samma vägg behövs väl ingen förlängningssladd?
Är det förberett för tvättmaskin och har du jordfelsbrytare?
 
D Dublin skrev:
Men om det sitter en dosa högre upp på samma vägg behövs väl ingen förlängningssladd?
Är det förberett för tvättmaskin och har du jordfelsbrytare?
Som jag uppfattar det hela så sitter det en anslutningsdosa på väggen längst bort från duschblandaren, å TS vill ha tvättmaskinen stående precis innanför dörren, alltså "bredvid" duschblandaren. Det är alltså 3-4 meter kabelväg från anslutningsdosan till tvättmaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.