Håller på att bygga en ny vinterträdgård, altan samt renovering av nederplan och tänkte ta tillfället i akt att bygga in högtalare för både 'bio-ljud' samt bakgrundsljud.

Efter lite undersökningar på detta område så verkar det som att Sonance kommer att bli valet. Som det ser ut nu så kommer jag att fälla in följande tak-högtalare:
- 5st VP61R i TV-rum för bio-ljudet (+ 1 bas som kommer att placeras någonstans på golvet)
- 2st VP61R i köket (16m2)
- 4st VP61R i vinterträdgården (30m2)
- 2st VP61R i vardagsrum (15m2)
- 2st VP65XT i väggen under takutsprång för altanen (vädertåliga högtalare)

Jag har inte valt lösning för ljud i flera zoner ännu utan kommer att dra tomma vp-rör till samtliga högtalare till min 'central' så att jag senare kommer att kunna ansluta dessa (förutom bio-ljudet).

Nu till mina frågor:
- Är det någon som har Sonance högtalare installerade som kan ge omdöme om dom?
- Enligt produkt spec. så rek. att göra lådor på volym 20-50 liter men inga mer detaljer. Vet någon mer vilka mått man ska göra lådorna med (l-b-h)?
- Vilket material bör man använda till lådorna (mdf)?
 
Hade 1 st Sonance högtalare i badrummet. Mycket nöjd med ljudet.
 
Jag har två st inbyggda aktiva Sonance 8"-basar i mitt hembiosystem. Jag ringde till http://www.canseda.se
och fick en hel del tips och råd vad gäller just lådorna för Sonance.

I väggar och tak kör jag med Speakercraft men principen är ju densamma och båda generalagenterna gav liknande råd.

Det viktiga är lådans volym. Måtten är inte lika kritiska men man ska givetvis undvika alltför absurda förhållanden mellan B, H & D. Glöm inte dämpmaterial.
Man skall dock absolut satsa på att bygga lådor - skillnaden i ljud blir stor.

Förslagsvis 19mm MDF, 22mm spån eller nå't liknande.
 
Tack för det tipset jbr :)

Jag kontaktade Canseda och fick prata med en kunnig person där så nu har jag fått bra tips på lådor (volym, dimension etc.). Han sa precis som du att låda (MDF) + dämpmaterial gör susen på ljudkvalitet.

Så nu har jag inhandlat MDF-skivor (19mm) och ska börja tillverka lådor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.