Hoj!

Vi har köpt en portabel AC som vi har på övervåningen i vårt 1,5 våningshus då det blir ruskigt varmt på sommaren.

Stötte ganska snabbt på patrull då dimensionerna på slang m.m. och vårt ventilationsrör i väggen inte stämde överens. Utloppsslangen verkar ligga runt 145 mm och ventilen i väggen mäter endast 95 mm.

Var då iväg till Biltema och försökte hitta någon form av omvandlare. Lättare sagt än gjort. Kom hem med en uppsjö av olika övergångar och böjar men utan att riktigt få till rätt mått. Det slutade med att jag fick hempula en egen lösning som känns väldigt tillfällig då jag vill ha en ordentligt och hållbar lösning.

Några frågor...

1. Är det ett problem att gå från 145 till 95? Tappar man i utsläppseffekt? Kan det rent av vara skadligt för AC:n om den inte orkar pressa ut all värme? Vi har en Electrolux EXP34U338HW.

2. Jag har mer eller mindre fobi för spindlar och andra kryp vilket gör att jag helst inte tar bort insektsnätet på utsidan på ventilen. Är detta ett problem? Nätet stoppar väl en del av utflödet? Kan det fungera med ett kallrasskydd (om jag tänker på rätt grej)? Dessa öppnar väl vid behov och stänger sedan automatiskt? Är dessa täta i stängt läge?

3. Fönsterkit känns både dyrt och lite omständligt. Men är det ändå bästa lösningen? Om det nu inte är optimalt att gå från 145 ner till 95 så är väl den andra lösningen bara att borra ett större hål i väggen?

Tar tacksamt emot all input och förslag.
 
Vet att utloppsslangen är känslig och man får t.ex. inte förlänga den. Att då minska arean mycket är inte bra. Portabel AC låter mycket enligt min erfarenhet. Mitt råd att installera en riktig A/C, eventuellt en luftluftvärmepump som också ger värme på vintern.
 
S sewage skrev:
Är det ett problem att gå från 145 till 95? Tappar man i utsläppseffekt? Kan det rent av vara skadligt för AC:n om den inte orkar pressa ut all värme?
Jag vet av egen erfarenhet att funktionen kan försämras om frånluften begränsas för mycket. Jag kan dock inte föreställa mig att det i ditt fall skulle kunna vara skadligt för maskinen. Jag skulle helt enkelt testa och anse att kyler det (tillräckligt) bra funkar det (tillräckligt) bra.

S sewage skrev:
Kan det fungera med ett kallrasskydd (om jag tänker på rätt grej)? Dessa öppnar väl vid behov och stänger sedan automatiskt? Är dessa täta i stängt läge?
Någorlunda täta men gissningsvis inte garanterat insektstäta. Men vädrar du aldrig med ett fönster på glänt? Då kan det också komma in något kryp,
 
J Josth skrev:
Vet att utloppsslangen är känslig och man får t.ex. inte förlänga den. Att då minska arean mycket är inte bra. Portabel AC låter mycket enligt min erfarenhet. Mitt råd att installera en riktig A/C, eventuellt en luftluftvärmepump som också ger värme på vintern.
Tack för svar.

Vi har en luftvärmepump på nedervåningen och den fungerar ju perfekt.
Men vi har planer på att bygga ut huset så småningom så en fast installation av en luftvärmepump där uppe är inte aktuellt just nu.

Den låter mycket ja, men vi tänker ju köra den några timmar innan vi lägger oss för att få ner tempen så ljudet är inga problem.

Då vet jag att jag inte bör använda befintlig ventilation iaf.

Tar tacksamt emot mer input.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet av egen erfarenhet att funktionen kan försämras om frånluften begränsas för mycket. Jag kan dock inte föreställa mig att det i ditt fall skulle kunna vara skadligt för maskinen. Jag skulle helt enkelt testa och anse att kyler det (tillräckligt) bra funkar det (tillräckligt) bra.

Någorlunda täta men gissningsvis inte garanterat insektstäta. Men vädrar du aldrig med ett fönster på glänt? Då kan det också komma in något kryp,
Tack för svar!

Jag tänkte också lite att man märker väl av hur maskinen reagerar. Jag har ju inte förlängt slangen jättemycket. Vi pratar kanske 20 cm.

Vi har nätat fönstren så dessa kan vi ju öppna utan problem och vädra. Men även om vi vädrar så blir det ohyggligt varmt och därför kände vi behov av denna. Vi har en 1-åring som vi vill ska ha så behaglig temp som möjligt för.

Jag var väldigt anti fönsterkit först, men jag vet inte om det ändå skulle vara en bättre lösningen än att borra ett nytt stort hål genom väggen. Kanske är svårt att på en snyggt sätt vidga befintligt hål. Det ligger dessutom kant-i-kant med sidorbrädorna runt fönstret. Jag kan alltså bara vidga hålet åt andra hållet.
 
En plywoodskiva som passar i fönsterkarmen och med lagom hål för utloppsslangen tror jag är bäst. Finns även färdigsydda lösningar med tyg som spänns mellan karmen och fönsterbågen med kardborrband och ger utrymme för utloppsslangen.
 
J Josth skrev:
En plywoodskiva som passar i fönsterkarmen och med lagom hål för utloppsslangen tror jag är bäst. Finns även färdigsydda lösningar med tyg som spänns mellan karmen och fönsterbågen med kardborrband och ger utrymme för utloppsslangen.
Smart.. Det lät som en vettig idé faktiskt. Har nån plyfa liggandes. Tack!
 
S sewage skrev:
Smart.. Det lät som en vettig idé faktiskt. Har nån plyfa liggandes. Tack!
Jag var till glasmästaren och köpte en plexiglasskiva som var kapad efter fönstrets mått.
 
B Byggsnyggen skrev:
Jag var till glasmästaren och köpte en plexiglasskiva som var kapad efter fönstrets mått.
Jag tänkte faktiskt på det också. Var inne på om man kunde ta en plyfa som grund och göra ett hål för slangen och sedan kapa ur och sätta plexi på resten. Har du kapat hål i plexit då för slangen eller? Är inte plexi ganska svårjobbat?
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Har man tid och vill göra det extra bra kan man konvertera till dubbla slangar med eget insug av luften så som beskrivits i en tråd här innan: [länk]
Tack! Denna ska jag läsa igenom noggrant!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.