Jag en riktig nybörjare när det kommer till detta så behöver lite hjälp.

Köpt en PAX Calima som jag vill installera i ventilationsröret (självdrag) i badrummet. Vill att den ska vara fuktstyrd och ha eftergångstid. Har ett eluttag i badrummet och undrar om jag behöver köpa till en strömbrytare också? Vad förändrar brytaren funktionsmässigt om jag köper en sån och lägger till?
Elanslutningsschema och installationsanvisning för PAX Calima med olika styrmoduler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kilwa
  • Laddar…
Fadai
Om du, som du skriver, är nybörjare ska du nog anlita en elektriker. Alternativt ngn med bra kunskap.
 
JanneJanne123
H Helmir skrev:
Jag en riktig nybörjare när det kommer till detta så behöver lite hjälp.

Köpt en PAX Calima som jag vill installera i ventilationsröret (självdrag) i badrummet. Vill att den ska vara fuktstyrd och ha eftergångstid. Har ett eluttag i badrummet och undrar om jag behöver köpa till en strömbrytare också? Vad förändrar brytaren funktionsmässigt om jag köper en sån och lägger till?
[bild]
Ser ingen anledning att ha en extern strömbrytare. Finns brytare på fläkten om du vill stänga av den. Speciellt med tanke på att du vill ha den eftergångs- och fuktstyrd så bygger det ju på att ha kontinuerlig strömtillförsel för att själv reglera när den ska köra. Finns det någon anledning till att du inte vill ha den körandes kontinuerligt på lågt varvtal (som är grundinställningen)?
 
  • Gilla
Helmir
  • Laddar…
Satte in en sån för 2 veckor sen. Den är riktigt tyst och skulle du behöva så går det lätt att stänga av via knapp på sidan så strömbrytare kan du nog skippa om det inte är av någon särskild anledning. Och vill du inte att den ska varva upp på natten så kan du ställa in det via appen.
 
JanneJanne123
O olofh skrev:
Satte in en sån för 2 veckor sen. Den är riktigt tyst och skulle du behöva så går det lätt att stänga av via knapp på sidan så strömbrytare kan du nog skippa om det inte är av någon särskild anledning. Och vill du inte att den ska varva upp på natten så kan du ställa in det via appen.
Håller med, jag har två och ingen av dem har jag bakom strömbrytare och ser heller ingen anledning att ha det. Idén är ju att fläkten ska sköta sig själv.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Håller med, jag har två och ingen av dem har jag bakom strömbrytare och ser heller ingen anledning att ha det. Idén är ju att fläkten ska sköta sig själv.
Stort tack för utförligt svar! Tyckte också att det var konstigt men han i butiken sa att det behövdes.
Då undrar jag varför den möjligheten finns, vad är fördelen med att koppla enligt första kopplingsschemat med T?
 
O olofh skrev:
Satte in en sån för 2 veckor sen. Den är riktigt tyst och skulle du behöva så går det lätt att stänga av via knapp på sidan så strömbrytare kan du nog skippa om det inte är av någon särskild anledning. Och vill du inte att den ska varva upp på natten så kan du ställa in det via appen.
Tack! Låter bra. Ställer samma fråga till dig som till Janne, ser du någon fördel alls med att koppla in manuell strömbrytare (T i kopplingsschemat)?
 
H Helmir skrev:
Tack! Låter bra. Ställer samma fråga till dig som till Janne, ser du någon fördel alls med att koppla in manuell strömbrytare (T i kopplingsschemat)?
Det skulle väl i så fall vara om du absolut vill kunna stänga av den enkelt, men sondera att. Syftet är att du ska ha den igång hela tiden
 
JanneJanne123
H Helmir skrev:
Stort tack för utförligt svar! Tyckte också att det var konstigt men han i butiken sa att det behövdes.
Då undrar jag varför den möjligheten finns, vad är fördelen med att koppla enligt första kopplingsschemat med T?
Jag är inte elektriker, men jag _tror_ att det kan finnas någon föreskrift som säger att man ska kunna bryta strömmen till fläkten för att kunna utföra service på den. Har hört att det finns liknande krav på motorstyrda markiser.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag är inte elektriker, men jag _tror_ att det kan finnas någon föreskrift som säger att man ska kunna bryta strömmen till fläkten för att kunna utföra service på den. Har hört att det finns liknande krav på motorstyrda markiser.
Vill vagt minnas att manualen sa att vid service skulle man slå ifrån strömmen med hjälp av brytaren på sodan av fläkten
 
JanneJanne123
Tittar lite noggrannare på kopplingsschemat nu och det ser ju ut som att beroende på viken uppsättning du väljer så har man möjlighet att ha en extern strömbrytare för att trigga igång en efterkörning, men att fläkten i övrigt har kontinuerlig strömtillförsel. Det kan jag ändå se att det skulle kunna vara användbart, men inget jag själv har saknat.
 
  • Gilla
Helmir
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag är inte elektriker, men jag _tror_ att det kan finnas någon föreskrift som säger att man ska kunna bryta strömmen till fläkten för att kunna utföra service på den. Har hört att det finns liknande krav på motorstyrda markiser.
I hemmiljö är det enkelt att bara slå av/skruva bort säkringen som matar fläkten. I stora anläggningar där säkringarna till och med är oåtkomliga för en markismontör är en skyddsbrytare en bra grej.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Vill vagt minnas att manualen sa att vid service skulle man slå ifrån strömmen med hjälp av brytaren på sodan av fläkten
Stämmer bra, vid service räcker det med brytaren på sidan.

Sista frågan, nu har jag testat koppla via en anslutningskabel och satt in i ett eluttag med stickkontakt och allt fungerar som det ska. Är det ok att koppla på detta sätt eller ska dessa alltid installeras fast?
 
  • Gilla
Blodpudding
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tittar lite noggrannare på kopplingsschemat nu och det ser ju ut som att beroende på viken uppsättning du väljer så har man möjlighet att ha en extern strömbrytare för att trigga igång en efterkörning, men att fläkten i övrigt har kontinuerlig strömtillförsel. Det kan jag ändå se att det skulle kunna vara användbart, men inget jag själv har saknat.
Hmm, ok. Och med det menas då att man egentligen forcerar att fläkten kör igång även fastän den kanske ej nått luftfuktigheten för att starta igång?
 
Fadai Fadai skrev:
Om du, som du skriver, är nybörjare ska du nog anlita en elektriker. Alternativt ngn med bra kunskap.
Det där är ett tråkigt svar. Har du inget bättre för dig? Du kan väl åtminstone läsa frågan. TS frågar efter funktionen hos den manuella brytaren, inte om något som en elektriker behöver anlitas för.
 
  • Gilla
  • Arg
Blodpudding och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.