K
Hej!

Jag och min sambo har just köpt ett hus byggt -79 på platta, som det vid besiktning visade sig ha vissa fuktproblem. Den utvidgade besiktningen (7 hål togs upp på 90m2) visade att problemet än så länge verkar begränsat till del av byggnaden. Naturligtvis köket.

I kök och anslutande sovrum (se ritning) är golvet uppbyggt enligt följande:
Parkett, äldre trägolv, träreglar, isolering mellan reglarna, blindbottenbrädor, isolering, troligtvis klotsar (dock ej synliga), betongplatta.

Vi har fått förslaget att riva ut golv och isolering samt installera ett nytt ventilerat undergolv från Nivell eller Subfloor. Då plattan enligt uppgift sannolikt är ojämn (byggt -79), så faller många andra tillverkares lösningar bort.

Jag (som inte kan det här) har tänkt att fläkten placeras vid den lila ringen i ytterhörnet på ritningen (har ritat ut 2 alternativa placeringar, i form av lila ringar), och rör dras längs med väggen mellan de två cirklarna, runt wc/badrum till hallen (blå linje). Hål borras dels på delen längs med ytterväggen, dels på delen längs med wc/badrummets långsida. Ett alternativ vore att försöka avgränsa utrymmet längs med den grå linjen, och bara ha rör längs med ytterväggen.
Några tankar/synpunkter på nyss nämnda?

Nu till den ännu svårare biten.
Min sambo vill för allt i världen inte riva ut kök och anslutande sovrum på en gång, och jag accepterar det. Den saken behöver alltså inte avhandlas. Vi skulle därför vilja ta omhand kök och sovrum i två etapper.

Alternativ 1 (min favorit)
Först göra i ordning köksdelen (rödmarkerad), med fläkt vid någon av de lila ringarna och tilluft vid den gula ovalen, och starta systemet. I samband med att köket tas omhand tätas även utrymme under mellanvägg (osäkert hur).
I ett senare skede öppnas tätningen mellan kök och sovrum upp (vilket jag tror borde gå, då avståndet under väggen inte blir särskilt långt), hela sovrummet tätas (grönmarkerat), tidigare tilluft täpps igen och ny tilluft blir vid den rosa ovalen (vägg motstående den där fläkten sitter).
Är dock rädd att de ursprungliga tilluftsrören blir svåra att få bort...

Alternativ 2
Utgår från att hela ytan ventileras som ett enda utrymme och att ventilationen inte startas förrän allt är klart, men att jobbet i två omgångar. Först köket, och senare sovrummet.
Jag ser en stor nackdel med denna lösning. Om det inte är helt tätt i köksdelen så framkommer det först i ett senare skede, då köksskåp, m.m. redan är på plats.

Några tankar/synpunkter på nämnda alternativ?

Oerhört tacksam för all form av konstruktiv kritik, motiverade invändningar och förslag jag kan få!

Mvh
Daniel och Paulina, nyblivna ägare till ett fuktbemängt renoveringsobjekt
 
  • Arkitektonisk ritning med markerade linjer och cirklar, möjligtvis för renovering eller installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.