Hej, jag har precis köpt en ny lvv-pump på ca:14kw med separat värmeväxlare då vår gamla lvv-pump som var betydligt mindre gav upp. Jag tänker göra den mesta installationen själv, dock tänker jag lämna gas-anslutningarna till & från lvv-pum och till värme växlaren till en kyl tekniker. Det är självklart för garantier och liknande. Då det skiljer sig så mycket från min gamla pump där värmeväxlare satt inbyggd i maskinen får jag i stort sett göra om all rör-dragning från ack-tanken. Eftersom jag inte äger en gas-svets och så vitt jag förstått går det ej att hyra en sådan så funderar jag om presskopplingar kan vara ett alternativ? En rörpress kan man ju hyra till en vettig peng. Är det någon som har erfarenhet av detta vore tips tacksamt! Mvh Mathias.:rolleyes:
 
Det är ju väldigt smidigt med presskopplingar då man (i stort sett) dra färdigt hela systeme så man ser att allt stämmer och passar innan man pressar kopplingarna.

Nackdelen är ju att det är fetkört om du väl har pressat en koppling.

Sen är det ju billigare än klämringskopplingar, fast absolut billigast är ju lödkopplingar och man kan ju hyra gas-svets också.
 
Tack för svaret! Jag har tycker mig ha googlat efter uthyrare av gas svets men hittar ingen. Men som du skriver så är presskopplingar billigare än klämringskopplingar. Fördelen är ju också att man har tillgång till 45° böjar och det är ju absolut inte fel då man vill ha så lite motstånd som möjligt. Jag är inte säker på kg (Bar) trycket i gas-rören men presskopplingarna bör väl klara det?
 
Redigerat:
upp till 12 bar tror jag dom klarar.

Har iaf sett tryckluftsystem med 10 bar som har haft presskopplingar.
Det betyder ju iofs inte att det är klassat för det.....

Gas-svets hyrde jag på lokala smidesverkstan, kostade en gräddtårta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.