Idag fick jag installerat en Toshiba luft/luft värmepump. Men håltagningen blev lite olycklig och när installatören åkte sa han att jag borde ta kontakt med en plåtslagare. Vill bara veta om det är rätt gubbe att ringa för detta lilla oväntade problem och vad jag skall be om?

Olycklig håltagning för installation av värmepumpsrör genom en tegelvägg vid husfasad, nära takränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Va katten är det för klåpare?
Ser ut som han räknat fel på längd samt avslut på plastkanalen.
 
  • Vit plastkanalände i fel längd och avslut som kritiseras för dåligt hantverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
A
Nja,teglet är ju trappat uppåt(tror jag)stor nivåskillnad är nog svårt att lösa med plastkanaler.
 
Handyman 1 skrev:
Nja,teglet är ju trappat uppåt,stor nivåskillnad är nog svårt att lösa med plastkanaler.
ja jäklar det missade jag.

kanske ovanligt och inget som installatören inte räknat med.
 
Nivåskillnader kan vara rätt knepiga med dom vanliga plastkanalerna och dess vinklar att få snyggt och gäller att man förvarnar kunden om detta.
Förmodligen kan en plåtslagare knäcka till en plåtkanal snyggare än vad som går att göra med kanaldetaljer men kan nog kosta en del beroende på restid och hur snabb han/hon är.
 
G Galten skrev:
Men håltagningen blev lite olycklig och när installatören åkte sa han att jag borde ta kontakt med en plåtslagare.
Underbart att hantverkaren tyckte det var ditt problem att lösa:rofl:
 
Jag får nog försvara installatören lite eftersom jag hade en specifik önskan om var innedelen skulle sitta. Hade inte en tanke på att det skulle bli så högt på ytterväggen… Och han borrade såklart inifrån.

Men det är en plåtis som är rätt gubbe att ringa? Eller finns det någon annan lösning?
 
Vems ”fel” det är vet vi inte då vi inte vet vad som sades på plats mellan er.

Dock tveksamt om det bara borrades från insidan, pilothål togs troligen och sedan borrades det från båda hållen.
Lite svårt att se på bilden men en plåtis gör nog ett snyggast avslut,
 
T
Luras bilden eller har inte installatören tätat hålet ? :thinking:
 
Är något grått vid hålet , ser nästan ut som murbruk så det är troligen tätat.

Man ser 2 två isolerade kylrören men är det mera saker som går igenom då det ser väldigt fullt ut i kanalen eller är det en smalare/mindre kanal än dom vanliga 80x60 ?

Vi har dragit rör i ett fejkat stuprör tidigare då kunden ville slippa en kanal och få det mer naturligt men det är ett krångligt och dyrt projekt när det är klart.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Plåt finns i olika färger, kanske i rött/orange?
Jag har själv en vit plåtkanal på mitt vita hus och det ser riktigt bra ut. En plastkanal som gulnar med åren är inte snyggt.
 
Japp, det är tätat med någon grå massa!

Har snackat med en plåtis som kommer redan imorgon. Klurar på om det blir snyggare om man målar kanalen, nu sticker det vita ut en del.

Men om jag målar det svart kommer det bli rysligt varmt på sommaren och kanske paja AC-funktionen?
 
Om du köper tjänst av en plåtis kan du väl be honom kanalisera hela vägen ner i färg som du vill ha istället för att måla,
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Om du köper tjänst av en plåtis kan du väl be honom kanalisera hela vägen ner i färg som du vill ha istället för att måla,
Det är en bra idé!!
 
A
Eller så tar du fram konstnären inom dig och målar in kanalen i tegelväggen helt osynligt:D kan ju ta ett tag...:geek:
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.