Jag har stött på ett problem i samband med installation av min köksblandare. Inkommande vatten till lägenheten verkar ha en märklig dimension på ballofixen. Ytterdiametern är 14mm och jag har testat med både r10 som är för stor och r8 som är för liten och jag hittar inget däremellan :(

Jag har hittat en tråd i forumet som berör exakt samma grej (t.o.m samma fabrikat: Buelco Armatur) men förstår inte riktigt resonemanget eller lösningen, men uppenbarligen finns det en lösning. Det är denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/245870-rorganga-storlek-mellan-r8-och-r10.html

Jag bifogar en bild: En hand håller en vit plaströr vid en metallisk ballofix med ovanlig storlek, inte anpassad för standardrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det bästa vore om man kunde lösa detta utan att behöva stänga av huvudvattenledningen till hela fastigheten (brf), rätt omständigt att ordna med.

Jag har youtubekunskaper gällande vvs så har ni några enkla och tydliga förslag på vad jag behöver köpa vore jag väldigt tacksam :D eller är den enda vägen att ringa in en rörmokare?! Vilket jag gärna gör hellre än att ta mig vatten över huvudet...bosktavligt talat:cool:
 
Redigerat:
Det där är en del av en klämringskoppling. Du behöver klämring och mutter av samma fabrikat. Men det kanske du visste? Jag tyckte nog att svaret stod i tråden du länkade till. Du får försöka hitta lösa buemcodelar eller köpa en koppling som gör att du får två klämringar och två muttrar.
 
Tack för svar Tosse. Ok. Tänker jag rätt om jag köper en skarvnippel som denna: Metallisk skarvnippel för rörkoppling, eventuell dimension 15x12, isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och testar mig fram till rätt dimension (skulle tippa på 15x12) och plockar bort den andra muttern på skarvnippeln så borde jag vara ett steg närmare målet eller är jag helt ute och cyklar?
 
du tänker rätt men isåfall lär du utgå ifrån en skarv av samma fabrikat och inte ens då är det ju nå garantier att de har samma gänga och användbar i övrigt. Finns inga direkta standarder där direkt.
 
Tack för svar Stefan! Detta var ju bra mycket krångligare än jag trodde.Testade flera kopplingarna utan framgång igår och har mailat beulco men det lutar mer och mer åt att ringa in en rörmokare vilket är lite tråkigt för jag hade känt mig väldigt nöjd om jag fick ordning på detta själv :)
 
Köp en helt ny koppling för pexslangen, kapa och byt.
 
Krilleman
Har du möjlighet att stänga av vattnet innan ballofixerna så är det lätt fixat! Annars får du leta efter avstängning i källaren.

Vad har du för dimension på slangen?

Kolla även med förening/hyresvärd om du själv får byta ballofixer/blandare!
 
Tack Krilleman! nope vattnet måste stängas av nere i källaren. Jag skulle säkert kunna byta ballofixerna själv men har aldrig gjort det tidigare så skulle det bli fel så måste vattnet stängas av igen. Så det blir nog till att hämta hit en rörmokare. I sthlm !! har pratat med fem rörmokarbolag ingen har återkopplat och ingen verkade särskilt sugen i när vi talades vid :thumbdown: hade varit så mycket mer smidigt om man bara kunde hitta en koppling som passar, varför använda skumma dimensioner:mad:
 
Var är gamla delarna? Muttern kan återanvändas, då behövs "bara" nya klämringar ska givetvis vara av samma fabrikat som kopplingen/avstängningsventilen.
Men är det kastat så är det som det är.
Bara jaga tag på nya delar av samma fabrikat. Eller byta hela ventilen.
Som tidigare skrivit blanda aldrig delar av olika fabrikat,
 
Krilleman
Det kan nog lösa sig för dig endå!

Förut var det endast bynor (som inte finns längre) som hade BA minikulventil. Men nu verkar RP har tagit in dom i sortimentet.

Köp två nya 15x10 (för det är väl det som sitter nu?) och ta mutter och klämring på 10mm sidan. Har du lite tur så är det samma gänga!

91:-/st för 15x10:
http://www.rorprodukter.se/kulventi...l/kulventil_med_vred_ba_1600_cu_x_cu--8542505

Edit:
Fast 250:- i frakt kanske är lite väl magstarkt för två ballisar! :confused:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.