Hej!

Detta är mitt första inlägg här så jag får presentera mig lite: Jag är 31 år, nybliven pappa (sen drygt 2 månader tillbaka), och husägare sen november 2010. Jag är mer eller mindre n00b när det gäller om- och tillbyggnad, men nångång måste man ju lära sig..:) Så jag vänder mig hit, jag har hört mycket bra om detta forum.

Jag ska alltså sätta in en gjutjärnskamin i köket. Det har tidigare suttit en vedspis på denna plats, men då denna var trasig, och då vi fick tag på en fin och funktionsduglig kamin, så har vi valt att slänga ut den. Förutsättningarna är följande:

- Anslutningsröret till murstocken sitter c:a 2 dm över anslutningsröret på kaminen.
- Anslutningsrören har olika dimensioner (murstocksröret har en inre diameter på 120 mm och kaminens anslutningsrör har en inre diameter på 90 mm).
- Köket har ett trägolv, dock så är det lagt klinkers på den plats kaminen ska stå.

Jag har blivit tipsad om 2 alternativa lösningar, men är givetvis öppen för förslag:

a. Gjuta upp ett fundament för att få kaminen i linje med anslutningsröret.
b. Ansluta kaminen m.h.a. ett krökt anslutningsrör.

Jag är mest inne på alternativ b., inte för att det verkar enklast, utan då jag tycker det blir snyggast.

Det jag är ute efter med detta inlägg är tips/erfarenhet för ovanstående, alternativa förslag, samt tillvägagångssätt för de förslag som kommer :). Jag är som sagt nybörjare på området, så detaljerade instruktioner uppskattas.

Tack på förhand! Bilder bifogas.
 
  • DSC_0200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0201.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0202.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0203.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0204.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret in i väggen, sitter det fast? Om du kan få loss det går det att minska diametern på hålet i muren och använda ett jämntjockt rör. Det går även att ändra diametern längs anslutningsrörets längd. Jag håller med om att ett Z-bockat anslutningsrör är snyggare än en hög "tron" till kaminen. Som tredje alternativ går det eventuellt att ta upp ett nytt hål i muren i rätt höjd för kaminen och lägga igen det gamla. Ännu snyggare, men du måste göra om kaklet.

Oavsett lösning bör du prata med sotaren. Han skall godkänna det hela så det är bra att fråga i förväg hur han vill ha det. Är han grinig kan han klaga på avståndet mellan kamin och dörrfoder.

Erik
 
Röret sitter fast. Men det låter som en bra idé att ta bort det och sätta in ett nytt, det är ju helt klart snyggast, och tanken är att kaminen ska sitta där ganska länge...

Vad tror du om värmeutvecklingen mot golvet?
 
JollyJumper skrev:
...
Jag har blivit tipsad om 2 alternativa lösningar, men är givetvis öppen för förslag:

a. Gjuta upp ett fundament för att få kaminen i linje med anslutningsröret.
b. Ansluta kaminen m.h.a. ett krökt anslutningsrör.

Jag är mest inne på alternativ b., inte för att det verkar enklast, utan då jag tycker det blir snyggast.
...
Hej, jag skulle nog hellre valt alternativ a.
1) Kaminens överkant linjerar med övrig köksinredning, spis och annat. Snyggare!
2) Bättre arbetshöjd att mata in ved, ta hand om aska osv.
3) Bättre för barnsäkerheten att få upp eländet en bit.

En plåtslagare/smed fixar enkelt en anlutning mellan kamin och skorstensrör.
Kolla också med skorstensfejarmästaren att stenläggningen framför och vid sidan av kaminen går tillräckligt långt.

Söt kamin förresten!
 
KnockOnWood skrev:
Hej, jag skulle nog hellre valt alternativ a.
1) Kaminens överkant linjerar med övrig köksinredning, spis och annat. Snyggare!
2) Bättre arbetshöjd att mata in ved, ta hand om aska osv.
3) Bättre för barnsäkerheten att få upp eländet en bit.

En plåtslagare/smed fixar enkelt en anlutning mellan kamin och skorstensrör.
Kolla också med skorstensfejarmästaren att stenläggningen framför och vid sidan av kaminen går tillräckligt långt.

Söt kamin förresten!
Mm, vi dividerar lösningar fram- och tillbaka här hemma nu..:) Men barnsäkerheten är givetvis prio 1, även om man lovar sig själv att ha uppsikt. Det lutar nog åt att linjera med resten av köksinredningen. Men då till den lilla detaljen, hur gjuter man? :) Har givetvis läst om det, men letar tips som funkar bra på just det här fallet.
 
Det går ju även att flytta röret i skorstensstocken!
 
Precis "lat". Hugg upp skorstensmuren så att du får öppningen att passa mot kaminens rökutgång. Mura fast en stos, samt mura igen uppåt så du täcker igen det gamla hålet och de stenar du huggit loss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.