Som rubriken låter.
Ska dra kabel från elcentralen till en ny induktionshäll från Siemens i vårt sommarhus i Italien där vi bara har 1-fas anslutning. (Hällen stödjer enfas)
Någon som vet vilken storlek på strömkabel jag ska ha. Hällen drar som Max 7000W vilket jag har svårt att tro vi kommer upp i men vill ändå vara på den säkra sidan. Skriv gärna tips på vilken kabel jag ska beställa hem.
 
Vanskligt att ge råd för installation i annat land. Men möjligt att det räcker med 3g4 kvmm. Men mer troligt att du behöver 3g6. En sådana kabel hittar du inte i Sverige, någonstans där du kan handla som privatperson.

Men kolla hur ”tumreglerna” ser ut i Italien.
 
Redigerat:
Finns det plats för automatssäkring 32 A i befintliga elcentralen?
Sommarstuga, då tänker man sig någon enkel stuga och kanske inte har så rymlig elcentral.
Tidigare ägaren kanske lagade mat med gasspis.
Är det lång sträcka(hur många meter) från elcentral till ny häll?
Vad har du för huvudsäkring(A), förmodligen endast en "propp" om bara 1-fas serviskabel från elnätsägaren.
3x6mm2 koppar behöver du minst.
För en sådan får man vid omgivningstemp 30 oC och 2 st belastade ledare och drifttemperatur 70 oC på kabel belasta med upp till 32 A om kabeln är förlagd i värmeisolerad vägg.
Om kabeln förläggs utanpåliggande på en vägg, då får man belasta mer, upp till 46 A.
Du kanske vill ha en kabel 3x10 mm2 för att ha mer marginaler.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.