Ställer frågan här då jag inte blir klok på att leta. Vi köpte en Grohe takdusch för väggmontage till vårat badrum som håller på att renoveras.
Den har nu blivit installerad men det ser inte bra ut av flera anledningar, men främst saknas ju täckdelarna som ska få blandaren att se ut som en enhet mot väggen. Alltså dölja muttrar och excenterskruvarna.
Vattenledning som kommer ut ur vägg är PEX.
Frågorna är alltså varför måste blandarfästet sitta där? Kan man inte montera Grohes blandare som det är tänkt i Sverige?
Kromad duschblandare med röd temperaturmarkering monterad på kakelvägg, synliga rörkopplingar, delvis skuggat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ser ut som om du har en 150mm blandare.
Standard i Sverige är 160mm cc vilket gör att du behöver en excenterkoppling.

Mässingsmutter
N skulle dock kunna ändras till rostfria
 
Fick svar från Grohe support att man kan byta muttrar. Ska fråga om dimension på gängor och om det går att sätta excentern direkt i blandaren istället.
 
Huvudproblemet här är att rören kommer ut ur väggen med cc160, svensk standard. Visste rörfirman vilken blandare som skulle monteras innan rören installerades?
 
Installerade en damixa med 150mm där jag gjort rätt cc150mm. Även här blir gängan lite synlig, mot vpra blandarfästen. Tror 150 blandarnas fästen egentligen är tänkta för infällda anslutningar. Mao inte utstickande rör. Min var dock mattsvart och syns knappt. Samt att jag inte behövde excenterfästena. Då hade det blivet mer tydligt. Så jag tror du får svårt att dölja helt. Enda lösning är i så fall byte till en dusch med 160 fäste. De har utv gänga istället för invändig, och skruvas direkt mot blandarfästet.
 
Nej, vi köpte blandaren efter rör och kakling var klart. Dålig info om hur saker passar och vad som krävs då man i princip bara läser ”för väggmontage” på alla beskrivningar
Som jag förstår det är inte cc160 problemet, utan att rören skulle haft LK-väggdosor istället. Då funkar medföljande excenter och täckkåpor som det är tänkt. Hade inte gjort någon skillnad med cc150 i väggen utan dosorna.
 
svar igen, lekande muttrar måste vara kvar eftersom backventiler sitter där. Han skulle skicka kromade muttrar mot hanteringskostnad på 195kr. Så det får bli den lösningen att byta muttrarna.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
AcuraJan AcuraJan skrev:
Nej, vi köpte blandaren efter rör och kakling var klart. Dålig info om hur saker passar och vad som krävs då man i princip bara läser ”för väggmontage” på alla beskrivningar
Som jag förstår det är inte cc160 problemet, utan att rören skulle haft LK-väggdosor istället. Då funkar medföljande excenter och täckkåpor som det är tänkt. Hade inte gjort någon skillnad med cc150 i väggen utan dosorna.
Precis, det jag skrev ovan. Blir alltid lite synligt om man har utstickande istället för infällt med 150mm. Med 160 blandare hade det funkat, då den inte har invändig mutter. Gängas direkt i blandarfästet.
 
  • En kromad duschblandare med cirkulär markering nära reglaget, sannolikt för funktion eller ändamål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, såklart är en lösning att byta blandare, men det var ju inte ett direkt alternativ i min frågeställning. Mitt svar ovanför var egentligen mest riktat till hempularen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.