Hej,

Håller på att gå från dåligt fungerande självdrag till FTX och tänkte passa på att installera frikyla via ett kylbatteri.

Själva installationen är tänkt enligt bild. Finns det någon klok person tar jag gärna synpunkter på upplägget om det är något som ser tokigt ut, alternativt helt rätt.

Kylbatteriet hamnar på vinden och bergvärmepumpen står i källaren så nu funderar jag mest på hur hur det ska ske rent praktiskt. Att dra fram rören är inga problem, utan frågan är vart det är bäst att placera cirkpump och trevägsventil, antingen nära brinekretsen till bv-pumpen eller när kylbatteriet. Finns det några för-/nackdelar med endera placering?
 
  • Schematiskt diagram som visar installation av frikyla med ett kylbatteri, cirkulationspump och bergvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
tommib
Ska du köra frikyla via FTX-aggregatet? Det skulle jag starkt avråda från. Kyleffekten blir väldigt liten med de luftflöden som är aktuella för ventilationen och du får dessutom den extra komplikationen av att behöva kondensisolera alla tilluftskanaler. Du kommer sannolikt inte bli nöjd.

För frikyla bör du använda fläktkonvektorer eller takkassetter.

I själva sakfrågan svarar jag att det bästa i min åsikt är att ha så mycket rörgrejer som möjligt samlade vid BVPn. Det ger en renare installation där all teknik som kan strula sitter på en och samma plats.
 
  • Gilla
Jochi och 2 till
  • Laddar…
Heij83
Jag kan inget om placering i ditt projekt.
Men när jag projekterad för min FTX och bergvärme så räkna vi lite på hur mycket det skulle ge ut och kom fram till att i temperaturen i absolut bästa fall skulle gå att sänka med ca 2grader i huset men antagligen mindre.
Det är effektivare att sätta in ett AC aggregat som är kopplat på bergvärmepumpen. Alternativt sätta in en luft luft där det behövs som mest.
 
Hej,

Tack för svar.

Gällande själva lösningen är jag fullt införstådd med att det är begränsad effekt, att tilluften måste kondensisoleras och att en konvektor är betydligt mer effektiv. Men jag kör ändå, möjligheten att enkelt och billigt kunna hålla nere temperaturen någon enstaka grad samt mindre fuktig luft gör det värt för mig.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Vill man inte sätta den på utgående köldbärare? Den kommer ju vara kallare än ingående när BVPn kör.
 
tommib
Man kan argumentera åt båda hållen. Har man avsticket innan pumpen så får man varmare vatten in i pumpen (=bättre verkningsgrad), har man det efter värmer man upp berget mer.
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vill man inte sätta den på utgående köldbärare? Den kommer ju vara kallare än ingående när BVPn kör.
Kylan behövs när värmepumpen bsra gör varmvatten så den går ju inte så ofta. Å dessutom om man kopplar mot ett batyeri sådär så vill man inte ha för kallt så det bli kondensutfällning
 
Är inte många FTX system redan isolerade, jag tror alla våra rör är inne i s.k. strumpor som isolerar.
 
tommib
Det är normalt bara utelufts- och avluftsrören som är isolerade. Undantaget är om tilluft och frånluftsrören går i ett oisolerat utrymme som en kallvind. Ska man kondensisolera måste det vara helt tätt i alla skarvar så att det inte kommer in luft i isoleringen.
 
Hos mig sitter 3-vägs ventilen uppe vid kylbatterierna. Cirkulationspumpen sitter nere bredvid bergvärmen på inkommande brine. Så i princip identiskt med din bild förutom att cirkulationspumpen sitter före 3-vägs ventilen istället för efter.
Cirkulationspumpen går konstant och FTX-aggregatet styr 3-vägs ventilen så lagom mycket kall brine går via kylbatterierna.
Vi har bara haft vårt system igång ca en månad. Så det är svårt att säga hur bra kyl effekt vi får. Men efter några varma soliga dagar i rad nu så känns det lovande iaf.
 
@Anderscurl Tack för svar. Sitter batteriet på vinden hos er? De ställdon jag hittat vill alla arbeta i en omgivningstemp på minst 0 grader och jag gissar att det kan bli kallare än så på en kallvind. Men är inte det ett problem så verkar din lösning smidig.
 
Våra batterier sitter på vinden. Så det gör även 3-vägsventilen med ställdon. Har inte tänkt på att det kan vara en dum miljö för stäldonet. För det blir kallare än så på kallvinden.
 
H Hans G2 skrev:
Hej,

Håller på att gå från dåligt fungerande självdrag till FTX och tänkte passa på att installera frikyla via ett kylbatteri.

Själva installationen är tänkt enligt bild. Finns det någon klok person tar jag gärna synpunkter på upplägget om det är något som ser tokigt ut, alternativt helt rätt.s

Kylbatteriet hamnar på vinden och bergvärmepumpen står i källaren så nu funderar jag mest på hur hur det ska ske rent praktiskt. Att dra fram rören är inga problem, utan frågan är vart det är bäst att placera cirkpump och trevägsventil, antingen nära brinekretsen till bv-pumpen eller när kylbatteriet. Finns det några för-/nackdelar med endera placering?
*
Placera treportsventil och pump på varma ledningen så får du mindre kondens på dem.
 
tommib tommib skrev:
Det är normalt bara utelufts- och avluftsrören som är isolerade. Undantaget är om tilluft och frånluftsrören går i ett oisolerat utrymme som en kallvind. Ska man kondensisolera måste det vara helt tätt i alla skarvar så att det inte kommer in luft i isoleringen.
Har ju varit och klättrat i vinden sen detta men alla våra rör, tilluft och frånluft hade strumpor runt sig, men det var inte så alla skarvar var supertäta eller ens tejpade. Nu ligger allting begravt i lösull dessutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.