Nu är det dags för nästa projekt på torpet.
Finnes: 31m djupborrad brunn, 10cm i diameter, med utmärkt vatten och tillflöde högt över snittet.
Brunnen ligger bara fem meter från utrymmet där tryckkärl ska stå. Rör är dragna i huset se'n tidigare och av god kvalitet.

Jag vill installera djupbrunnspump.
Har hittat färdiga 'paket' med bl.a manometer, motorskydd och tryckkärl.
Pumpdimension har jag koll på.

Men hur stort tryckkärl rekommenderas om man en gång i veckan vill ta en dusch... och för övrigt bara ha vatten i diskbaljan och för att tvätta sig i handfatet ett par gånger om dagen?

Frågan är hur svårt det kan anses vara att klara installationen av detta själv.
Jag har klarat allt annat hittills men vill gärna ha lite tips om var jag kan räkna med att få mest problem.
 
Så stort du har råd och plats med för att skona pumpen. 30-300 liter.

Koppla på slang, kabel och lyftvajer. Ner med hela härligheten lagom långt ner (inte i botten). Kapa slangen och sätt på en vinkel (ser inte så bra ut med en slang som kommer upp i en båge). Till tryckkärl och tryckströmbrytare och vidare in i huset. Elen till tryckströmbrytare och motorskydd.

Låter ju enkelt när jag skriver iaf.

Protte
 
Har precis gjort en sån installation själv men då med grävning från brunn och dessutom använde jag mig av adapter. Inte alls svårt skulle jag säga.

Gör som "Protte" skrev så blir det nog inga större problem
 
Jag har ett tryckkärl på 50l, detta är mest till för att avlasta pumpen och ge hyfsat jämt tryck. Kärlet är ca 50x70 cm. Det finns pumpar som klarar sig utan, men tror de är dyrare.
Du behöver en elektriker då du måste ha ström till borrhålet, där det sedan kopplas om vidare till pumpen. Är det en 3-fas pump så måste man vara noga med att pumpen jobbar åt rätt håll.

Ett annat påpekande är att pumpen skall hänga i slangen och inte i vajern. Kolla också hur långt ned du skall sänka pumpen.

Visst klarar du detta själv, det är inte så himla svårt.
 
Tror inte någon pumplösning klarar sig utan hydrofor/hydropress. Någonstans måste det finnas en "buffert".

Protte
 
pbengtsson: Rätta mig om jag har fel. Jobbar pumpen åt fel håll så går väl vattnet åt andra hållet. Dvs får man vatten upp till hydroforen så går den åt rätt håll.
 
Det beror helt på vad det är för pump, en centrifugalpump ger vatten oavsett men bättre åt rätt håll (högre tryck och flöde)

Protte
 
prototypen skrev:
Tror inte någon pumplösning klarar sig utan hydrofor/hydropress. Någonstans måste det finnas en "buffert".

Protte
Då jag kollade runt på pumpar förra året har jag för mig att det var en av de större leverantörerna som inte krävde annat än pumpen, de hade sk "mjukstart" m.m. Jag undersökte det inte närmare utan körde på det vanliga med hydrofor.
 
adde_camilla skrev:
pbengtsson: Rätta mig om jag har fel. Jobbar pumpen åt fel håll så går väl vattnet åt andra hållet. Dvs får man vatten upp till hydroforen så går den åt rätt håll.
Det är viktigt hur pumpen är kopplad, detta står specifikt i instruktionerna till min pump. Man skall köra ca 30 sek men en koppling och sedan koppla om elen och se om man för mer fräs i vattnet. Har man lite elkunskap i botten så blir det oftast rätt, men som sagt pumpen ger vatten även om den är felkopplad.
 
Ok. Då kanske man skulle prova koppla om och se vad som ger bäst resultat. Trodde i min enfald att kom det vatten så va den rätt.
Ett lätt sätt vore att sänka trycket i systemet till ett givet värde, slå på pumpen och ta tid tills den stannar. Den kopplingen som ger kortast tid måste vara rätt.
 
Man kan även mäta hur mycket ström pumpen drar med tex en tångampermeter, den går lättare när den går åt fel håll och drar då mindre ström.
 
Mjukstart har man för att dra mindre ström (Ampere) vilket ger mindre energiförbrukning samt att det är skonsammare för motor och pumpdel.

Hydrofor har man för att slippa massa start och stopp på pumpen oavsett mjukstar, Y/D-start eller direktstart. Att inte använda hydrofor eller hydropress innebär att pumpen ska starta bara om man ska ta ett glas vatten, vilket såklart sliter på pumpen.
Så några pumpar som är gjorda för att vara utan hydrofor- press finns inte, men däremåt klarar alla pumpar av att var utan det om man vill. Dock till en högre slitagekostnad på pumpen.
 
pbengtsson skrev:
Det är viktigt hur pumpen är kopplad, detta står specifikt i instruktionerna till min pump. Man skall köra ca 30 sek men en koppling och sedan koppla om elen och se om man för mer fräs i vattnet. Har man lite elkunskap i botten så blir det oftast rätt, men som sagt pumpen ger vatten även om den är felkopplad.
Har man en manometer eller vattenmätare inkopplad i systemet så är det bara att starta pumpen och se vilket tryck den kommer upp och sedan vända fas och se om den ökar eller minskar i tryck. Går pumpen bakåt kommer den aldrig upp i samma tryck som åt rätt håll. Med vattenmätare kan man se om en kran står öppen att den ger mindre flöde ifall pumpen går baklänges.
Men en pump kan ge bra tryck och flöde även åt fel håll så det är inte helt självklart att avgöra utan att testat och byta fas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.