Hej! Jag bor i en hyresrätt där det är förberett för en diskmaskin med el och vatten. När jag mäter brädden på skåpet där diskmaskinen skulle vara får jag det till 40 cm, men jag kan inte hitta någon diskmaskin som är under 45 (golvdiskmaskin då, inte bänk). Jag förstår inte var de 5 sista centimeterna skulle komma ifrån och är det här något en hantverkare som monterar diskmaskinen kan hjälpa med?
 
  • Vitt köksskåp med två dörrar och handtag, där utrymmet är för smalt för en golvdiskmaskin. Skåpet har en bredd på 40 cm, vilket diskuteras i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underrede for en diskho med trästöttor och hylla. Skåpet har en bredd som misstänks vara för smal för en standard diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett öppet köksskåp utan en dörr, med två hyllplan och förberedda elektriska och vattenanslutningar för installation av en diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett skåp med tre hyllplan, mätt 40 cm i bredd, visas med öppen skåpdörr och inredning av vitt material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mäter du hela skåpets bredd eller invändigt?
 
Du lär ju få montera bort hela det skåpet för att få plats.
 
  • Gilla
Alex7554432
  • Laddar…
Zooma gärna ut hur hela köket ser ut så man kan få en uppfattning om möjligheterna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Alex7554432 skrev:
Jag bor i en hyresrätt där det är förberett för en diskmaskin med el och vatten.
Fråga hyresvärden vilka möjligheter du har och hur det är tänkt.

Välkommen till forumet.
 
  • Gilla
Alex7554432
  • Laddar…
som sagt skall du sätta in en diskmaskin där måste skåpsmodulen bort
 
  • Gilla
Alex7554432
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Mäter du hela skåpets bredd eller invändigt?
Mätte invändigt
 
A Alex7554432 skrev:
Mätte invändigt
Låter märkligt för då är det specialbredd på skåpet för skåp brukar vara jämna mått utvändigt.

Hur långt blir det från vaskskåpet med hela skåpet som du säger är 400 invändigt t.o.m täcksidan som står till vänster om det skåpet ?

Värden kanske syftar på att den också ska bort.
 
Varför tror du att det är förberett för diskmaskin just där?
 
D Dilato skrev:
Varför tror du att det är förberett för diskmaskin just där?
Tack

Precis därför jag frågade för ett tag sedan om man inte kunde få utzoomad bild för att se möjligheterna. ;)
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Jag får inte ihop måttet och vart du då har mätt. Skåpet borde vara ett 40-skåp, i yttermått... Då borde innermåttet vara ca 36.5. Så hur får du till att det bara saknas 5 cm om du mätt innermått?

Diskmaskiner är 45 cm så om det utrymmet är gjort för att innehålla en diskmaskin, genom att ta bort skåpmodulen, så borde det även finnas en passbit eller nåt som kan tas bort så hålet blir 45.

Eller är det kanske så att det är ett 60-skåp på andra sidan diskbänken som är tänkt att kunna tas bort för att placera en fullbredd diskmaskin?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Verkar märkligt om man förberett för en 45 cm maskin. Naturligtvis möjligt men lite udda tycker jag.
 
Jag har pratat med grannen och förstår nu hur jag ska lösa det. Tack för alla svar
 
A Alex7554432 skrev:
Jag har pratat med grannen och förstår nu hur jag ska lösa det. Tack för alla svar
Och hur ska du lösa det?
 
Du får gärna skriva här vad lösningen var.

Det finns säkert fler som har liknande problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.