A
Hej,

jag har precis flyttat in i min första villa och behöver råd hur man kopplar in diskmaskinen på bästa sätt.

Det finns förberett med tillopp och avlopp samt el.
Jag har däremot inte koll på hur kopplingarna ska göras.

jag har bifogat bilder på hur det ser ut under diskhon.

Alla råd är mycket uppskattade!

mvh,
Henrik
 
  • Tilloppsrör och avloppsrör under en diskbänk, förbereda för installation av diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningar och avloppsrör under diskbänk förberedda för anslutning av diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparvattenledning med mässingskoppling mot en vit vägg, förberett för anslutning av diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-under diskbänk med avloppsrör, kopparledningar, och eluttag för diskmaskinsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Uppdatering:
Kranen har en avstängningsventil

Henrik J1 skrev:
Hej,

jag har precis flyttat in i min första villa och behöver råd hur man kopplar in diskmaskinen på bästa sätt.

Det finns förberett med tillopp och avlopp samt el.
Jag har däremot inte koll på hur kopplingarna ska göras.

jag har bifogat bilder på hur det ser ut under diskhon.

Alla råd är mycket uppskattade!

mvh,
Henrik
 
  • Kökskran med synlig avstängningsventil och handtag i rostfritt stål över diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den till vänster med täckbricka är anslutningen till diskmaskin.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Locket på den guldiga byts mot vatten slang koppling till diskmaskin. Om den passar rakt på får man mäta.
Den grå plastpipen skär man av vid lagom tjocklek för utlopps slangen och skruvar dit med en slang klämma.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
A
Då blir det att mäta. Jag tänkte leta efter en diskmaskin med aquastop.

Men det känns som att koppla in diskmaskinen är rättfram så det finns inget behov för att ringa en ”säker vatten” installatör för detta jobb.

Man får väll stänga av vattnet både i huset och vid kranen innan man börjar sätta dit diskmaskinen.
 
Storsockret
Tror det kommer passa rakt av, såklart svårt att se på en bild men det ser ut att vara rätt storlek. Det följer med en liten plastövergång med diskmaskinen. Såhär ser våran Bosch med aquastop ut HvHRF7K.jpg
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Vad bra! Då kanske det blir en diskmaskin innan årets slut! Nu gäller det att få till avloppet med. Vad jag förstår ska avloppsslangen sättas fast med en böj och fastsatt? Kommer klämmor med diskmaskinen sen till ”struten” eller köper man separat?
 
A
Henrik J1 skrev:
Vad bra! Då kanske det blir en diskmaskin innan årets slut! Nu gäller det att få till avloppet med. Vad jag förstår ska avloppsslangen sättas fast med en böj och fastsatt? Kommer klämmor med diskmaskinen sen till ”struten” eller köper man separat?
struten sågar du av till det den grövsta delen, vissa maskiner följer det med klämmor, slangen bör gå upp i en böj så högt som möjligt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Okej kanon tack allesammans!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.