Hej,

Jag vill ersätta en strömbrytare i ett rum med Plejd DIM-01 för att styra belysningen från mobilen. Undrar om någon kan vägleda mig om jag tänker rätt.

Just nu ser kopplingen ut såhär:

Elektrisk kopplingsdosa med flera ledningar, inklusive bruna och blå kablar, och en fast installerad strömbrytare delvis urkopplad från väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en strömbrytare med flera bruna ledningar anslutna. Blå och gulgrön ledningar syns i bakgrunden inne i vägguttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En infälld strömbrytare med synliga kopplingar, visar en brun kabel ansluten som tändtråd och flera andra kablar bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man verkar ha använt brun tråd som tändtråd (eller? det är väl den ensamma tråden längst upp?).

Skiss av elektrisk installation för Plejd DIM-01 med anslutningar för L, N, och två ledningar markerade för identifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag nu ta bort strömbrytaren och koppla in plejdpucken? Min tanke är att dra koppla in en sladd från nollan i väggen in i N i pucken. Därefter tändtråden i pucken. Slutligen använda en 3 polig WAGO för de två fasledarna som sitter i strömbrytaren just nu, samt en ny fastråd som kopplas in i plejdpuckens L.

För att illustrera ovanstående:

Diagram som visar kopplingsschema för Plejd DIM-01 ed dimmer och trepolig WAGO-koppling. Blå nolla anslutning till “N”, brun tändtråd anslutning till “T”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det jag framförallt känner mig osäker på är om den "ensamma" bruna tråden verkligen är en tändtråd.
 
Är det en lampa eller två lampor som tänds samtidigt?

Vilken/vilka av de bruna trådarna går uppåt respektive nedåt?

En arbetshypotes är att den ensamma är tändtråden.
 

Bästa svaret

Frånsett färgval, så här brukar det se ut om det finns något eluttag under strömbrytaren. Alltså fas in på brytaren och därifrån en ledare ner till eluttaget. Sedan en tändtråd till ett belysningsuttag.

Din ritning bör då vara korrekt.
 
  • Gilla
An Ra och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Frånsett färgval, så här brukar det se ut om det finns något eluttag under strömbrytaren. Alltså fas in på brytaren och därifrån en ledare ner till eluttaget. Sedan en tändtråd till ett belysningsuttag.

Din ritning bör då vara korrekt.
Tack! Skruvade loss lampan och kunde konstatera att den övre bruna kabeln de facto var tändtråden till lampan, såsom den schematiska bilden visar. Har nu kopplat in Plejdpucken och allt fungerar som förväntat.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.