Hade tänkt ge mig på att installera en badkarsblandare själv. Hittade en från Gustavsberg som jag gillade. Se bild1.jpg.

Jag gillar blandarfästena på bilden (från Gustavsbergs showroom), är det någon som vet var jag kan köpa såna? De på Gustavsberg hade ingen aning.

Sen har jag även bifogat bilder på mina rör som kommer ut från väggen, vad är det jag behöver för att få till det?
 
  • bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Tyvärr tror jag inte du hittar just sådana hos någon av de stora och välsorterade byggmarknaderna, då som oftast tillhandahåller standardmodeller av kändare fabrikat.

Prova antigen hos en vvs-grossist (dock inte säkert att alla säljer till privatpersoner) eller om du hittar någon ÅF på nätet. Annars går det ju alltid att köpa hos en vvs-butik som en del rörfirmor har.

Till att börja med ska du ha täckbrickor med gängor som du gängar på, sedan behöver du 2st övergångar från (vad jag tror) var 1", syntes dåligt på bilderna, till då blandarens gänga vad den nu är. Helst i krom då det blir snyggare. Bästa är nog att du hör hos en rörfirma ang övergångarna, dom kanske någon som passar rakt av eller så kanske du behöver bygga ihop det med ytterligare någon del, då blandarens gängor inte är tum gängor utan millimeter gängor.
Dom som kommer från väggen är ju dock tumgängor.

Hoppas det är till någon hjälp!
mvh
 
Krilleman
Jodå, blandarna finns på Krauta. Kanske inte till det billigaste priset, men dom finns...

Gängorna är R15 och inget annat, men jag skulle aldrig någonsin rekomenderat att behålla dessa gängor kvar i väggen vid renovering... Bara ett skäl till vattenskada tack vare dold linskarv... Men i ditt fall verkar det vara för sent, det intressanta är ju nu hur djupt in gängan sitter i väggen, övergångskopplingen (här på vvsonnet.se) har endast 35mm lång gänga (tillverkare FMM), trio-perfekta har fyra olika varianter 25, 38, 55 och 70mm lång gänga... Anslutningskoppl_4b5d978be4628.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Veganskruttet
  • Laddar…
Jasså dom finns på krauta.
Dock är det nog ingen bra ide att börja gänga ut dom som redan sitter, skulle jag aldrig gjort, ännu mindre när det redan är färdigkaklat med tanke på bla. tätskikt. Övergångskopplingen du visade passar ju bra till sådana ändamål men inte just detta, han måste ju gå på gängan som finns nu. Enligt bilden att döma tyckte jag mig se att det stod 1" på måtttabellen, kanske såg fel. Och att det inte skulle kunna vara annat än R15 är ju fel, jag har själv stött på 3/4" ur vägg, finns även 3/8 vad jag vet.

Mvh
 
Blandaren hittade jag på en webshop och den är nu beställd.

Lägenheten är byggd 2008, dock har jag nyligen byggt ut väggen med ca 10 cm, och rörisen som var här förlängde de rör som kom ut ur den ursprungliga väggen med det ni ser på bilderna.

Nån som har tips på nån bra och pålitlig röris i trakterna kring enskede?
 
Krilleman
Om du kollar lite bättre på de bifogade bilderna, framförallt den under blandaren, visar den att det är en R15 gänga och inget annat, den högra bilden håller djxtc gäng-guiden fel.

Om väggen är påbyggd 10cm så vore ju en invändig R15 ut till lekande M26x1,5 med en kromad gängad bricka det bästa. Frågan är ju om det finns överhuvudtaget?!
 
Redigerat:
invändig R15 ut till lekande M26x1,5 med en kromad gängad bricka det bästa.
Har vad jag minns heller aldrig sett nåt sånt, och har svårt att se för mig hur det ser ut efter montage. Klumpigt och bygger ut en hel del från vägg antar jag.
Kommer de rören ut i rätt höjd och c/c mått för blandarplaceringen eller nån annanstans på väggen?
För är de där blandaren ska sitta är jag inte riktigt med på hur rörläggar´n tänkt när han monterat stolpar? Jag skulle satt förlängningsrör R15 utv/inv och änden på muffen i liv med nya kaklet. Finns ju i olika längder bla 100mm. Och sedan monterat de stolparna krilleman visar bild på.
 
Fast det kanske sitter en inv gänggång precis jäms med kaklet som inte syns för fog och sedan har han bara satt i stolpar som proppar inför kaklingen? Har du kollat närmare hur det ser ut?
 
Har fixat lite nya bättre bilder
 
  • bild4.jpg
  • bild5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Tätskiktet är ju under all kritik. obefintligt. Jag förstår fortfarande inte hur rörisen tänker!
 
Ja, vafan är det där. Det borde vara en invändig gänga som slutar jämns med kaklet. Sen ska tätskiktet täta runt om.
Ska man vara helt noga så får man inte ha gängskarvar i väggen, men vid renoveringar kan det inte undvikas ibland.
Jag brukar använda moras ROT-blandarskena i såna här fall. Det följer med ett par specialnipplar som man skruvar i innan tätskiktet och kakel kommer på plats.
 
Bilden är missvisande. Jag ville ta närbilder, så därför ser ni inte helheten.

kakelnissen har alltså bara byggt på med 10 cm (med hjälp av såna här skivor http://www.luxelements.com/lux_sweden/programm/element/bauplatte.htm). Tätskiktet sitter innanför. Så det ser ut såhär:
1. kakel (det ni ser på bilderna)
2. Lux skivor
3. kakel
4. tätskikt

Hoppas ni förstår vad jag menar med min dåliga beskrivning :)
 
Förstår beskrivningen men inte tillvägagångsättet...:S

Iaf ett par av de kromade blandarfästena krilleman visade funkar .
Men låt en röris göra det om du är osäker. Jag vet ju inte men det kan vara så att det fanns en ½" gänggång i den ursprungliga väggen, sedan har han satt förlängningsrör och sist stolparna som temporära proppar. Det innebär isf att det finns en gänggång som du inte ser inne i väggen och när du lossar stolparna för att skruva dit de kromade får det absolut inte lossna i de inre gänggången.
Är man bara försiktig när man lossar och sedan är säker med liningen går det att fixa detta med, men rätt blir det inte....
 
Hej. Nu ser jag bättre på bilderna.
Där passar ju krillemans övergångar utmärkt ju. Att lina nipplar är ju nästan idiotsäkert om man vet hur man gör, antar att du kommer göra på det viset?

¨mvh
 
Krilleman
Om tätskiktet är innanför den innersta kaklet så kan du använd dom redan diskuterade nipplarna, om jag fattar rätt då så blir gäng gången då på rätt sida om tätskiktet ifall jag förtår din beskrivning rätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.