Hej!
Ska installera en alliancefläkt med inbyggd motor, har monterat ner kolfilterfläkten som satt innan. Har i dagsläget ett vanligt eluttag i fläktskåpet.
Idag varvtalsregleras takfläkten från en plats utanför köket, men eftersom alliancefläkten ska styra takfläkten så behöver en dragning göras från varvtalsregulatorn till fläktskåpet.
Jag läser i bruksanvisningen till alliancefläkten att följande måste vara uppfyllt:

-anslutningen ska göras fast och fläkten måste föregås av en allpolig brytare
-kopplingsbox eller vägguttag ska vara åtkomligt efter installation

Mina frågor:
-vad jag kan förvänta mig att elektrikern gör, hur dragningen kommer se ut?
-när jag mäter så verkar det som att dagens eluttag hamnar bakom fläkten, det tolkar jag inte är ok, men är kanske inte svårt att lösa?
-det står i specifikationerna att stickpropp medföljer, vad kan syftet med det vara?

Takfläkten är av modell Östberg TKS 300 C och tilltänkt alliancefläkt är Cylinda Sunda Alliance, om det är intressant.

Bifogar diverse bilder inkl elritning från byggnation (1976). Ber om ursäkt för det fula fläktskåpet med snett eluttag.

Tack på förhand!
 
  • Varvtalsregulator för fläkt på vägg med retro mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökshörn med snett vägguttag, mönstrad tapet och del av skåp, inför installation av fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt fläktskåp med demonterad kolfilterfläkt och eluttag i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt fläktskåp med eluttag och hål för ventilation i köket, vägg med avtagna kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp ovanför diskbänk utan synlig fläkt, synliga eluttag och köksutrustning på arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på en Östberg TKS 300 C takfläkt med tekniska specifikationer och CE-märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre elritning för kök som visar ledningar och markeringar för takfläktinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bruksanvisning för installation av köksfläkt med diagram och elektriska specifikationer, markering på anslutning och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Lite lustigt att anvisningen både förbjuder och tillåter stickpropp i två efterföljande meningar... Fast monterade elapparater bör IMHO också vara fast anslutna, men en köksfläkt är ingen hög belastning som kan äventyra livslängden på ett schukouttag. Det är brukligt att man sätter uttag till köksfläkten.

Om det dock hamnar oåtkomligt bakom fläkten behöver det flyttas, så där får man valfrihet. En anslutningsdosa bygger mindre än ett uttag. Det ser dock ut som betongväggar på din bild så det får bli utanpåliggande i så fall.

Allpolig brytare behövs inte precis vid fläkten. Säkringarna duger för underhåll. Om det finns behov av att kunna stänga av fläkten helt av funktionella skäl kan en sådan brytare placeras åtkomligt i skåpet, eller ett uttag.

Av ritningen framgår att det finns rör mellan uttag - takdosa - fläktreglage - takfläkt. Så det är en smal sak för elektrikerna att dra i nån extra tråd och koppla om lite så att takfläkten kan styras från köksfläkten.
 
Stort tack!
Stämmer att det är betongväggar!
Elektrikern pratade om att dra utanpåliggande från regulatorn men tror inte han tittat på elritningen som nån annan sa var lite speciell. Låter ju mycket bättre att dra i befintliga rör.
Tolkar som att detta inte ska vara alltför avancerat, bra att ha lite på fötterna tills han kommer.
 
Det kommer bli bra!
 
En anledning att sätta en utanpåliggande dosa kan vara att ledaren med variabel spänning till takfläkten kan behöva någon stans att ta vägen och skall kopplas med en ledare från alliancen. Om elektrikern tycker så kommer uttaget tas bort och ersättas med någon slags lock, och sen en kabel upp därifrån till en kopplingsdosa på lämpligt ställe
 
L Lindabell skrev:
Hej!
Ska installera en alliancefläkt med inbyggd motor, har monterat ner kolfilterfläkten som satt innan. Har i dagsläget ett vanligt eluttag i fläktskåpet.
Idag varvtalsregleras takfläkten från en plats utanför köket, men eftersom alliancefläkten ska styra takfläkten så behöver en dragning göras från varvtalsregulatorn till fläktskåpet.
Jag läser i bruksanvisningen till alliancefläkten att följande måste vara uppfyllt:

-anslutningen ska göras fast och fläkten måste föregås av en allpolig brytare
-kopplingsbox eller vägguttag ska vara åtkomligt efter installation

Mina frågor:
-vad jag kan förvänta mig att elektrikern gör, hur dragningen kommer se ut?
-när jag mäter så verkar det som att dagens eluttag hamnar bakom fläkten, det tolkar jag inte är ok, men är kanske inte svårt att lösa?
-det står i specifikationerna att stickpropp medföljer, vad kan syftet med det vara?

Takfläkten är av modell Östberg TKS 300 C och tilltänkt alliancefläkt är Cylinda Sunda Alliance, om det är intressant.

Bifogar diverse bilder inkl elritning från byggnation (1976). Ber om ursäkt för det fula fläktskåpet med snett eluttag.

Tack på förhand!
Hej,,

jag har köpt en liknande fläkt (cylinda sundae alliance). Fick du rätt på kopplingen och hur i så fall?
 
KayOne KayOne skrev:
Hej,,

jag har köpt en liknande fläkt (cylinda sundae alliance). Fick du rätt på kopplingen och hur i så fall?
Hej!
Jag hade en elektriker här som ordnade med kopplingen, har svårt att själv svara detaljerat på hur, fick otroligt bra hjälp här i tråden och visade vår elritning för elektrikern som uppenbarligen förstod mer :). Takfläkten är iaf kopplad till alliancefläkten och allt funkar fint
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.