Hej på er,

Jag har köpt ett Yale Doorman L3 men drar mig lite från att börja försöka montera/installera det.
Vi har en äldre ytterdörr och som jag har läst mig till så är det lite svårt med dörrar från tidigare än 1980?

Jag har aldrig bytt lås på en dörr och är allmänt ohändig, så är väldigt novis. Innan jag sätter igång och står med en dörr utan lås behöver jag er hjälp:) Jag bifogar några bilder på dörren och nuvarande lås så kanske ni kan komma med vägledning redan innan jag startar.

Tacksam för all input jag kan få.
 
  • Svart dörr med silverfärgat dörrhandtag och låscylinder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en öppen dörrkarm med ett synligt låshus utan dörrhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett dörrhandtag medan en ASSA-låskista med knappar visas på en svart dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
steg ett är väl att göra som jag gjorde. packa upp det nya låset och håll delarna bredvid dörren och se om det ser likadant ut typ :)
 
Steg två är att kontrollera bredden på springan mellan dörrblad och karm när dörren är stängd, den får inte vara mer än 3 mm (?) för att det nya låset skall kunna känna av att dörren är stängd. Är springan större får du justera karmarna, förhoppningsvis är de skruvade så att de går att röra på. Är de spikade så blir det en betydligt större operation.

Du kommer få lite jobb med att anpassa karmen för det nya slutblecket, Yales slutbleck är betydligt högre än ditt nuvarande.
 
Jag och sonen monterade i min helt nya dörr och det var tur att jag hade sonen där, själv hade jag blivit galen på installationen. Känner mig ändå rätt händig men skulle inte göra det själv nästa gång om det blir en sån.

Din dörr ser förbaskat gammal ut och man ser att urtaget i dörren inte följer rundningen för låshuset. Är den gjord efter eget huvud? Frågar eftersom gamla dörrar inte följer standarder för låshuset och då kanske inte låshuset får plats, det går säkert att lösa men jag kan tänka mig att det kan bli knöligt att få till passningen dörrkarm/låsbleck och låshus, Yale är rätt kinkiga med det är min erfarenhet och har läst om problemet på internet.

Vore jag som dig köpte jag en ny dörr förutsatt att den har standardmått.
 
N Novishusaren skrev:
Hej på er,

Jag har köpt ett Yale Doorman L3 men drar mig lite från att börja försöka montera/installera det.
Vi har en äldre ytterdörr och som jag har läst mig till så är det lite svårt med dörrar från tidigare än 1980?

Jag har aldrig bytt lås på en dörr och är allmänt ohändig, så är väldigt novis. Innan jag sätter igång och står med en dörr utan lås behöver jag er hjälp:) Jag bifogar några bilder på dörren och nuvarande lås så kanske ni kan komma med vägledning redan innan jag startar.

Tacksam för all input jag kan få.
Finns bra instruktioner i denna tråd.
 
N Novishusaren skrev:
Hej på er,

Jag har köpt ett Yale Doorman L3 men drar mig lite från att börja försöka montera/installera det.
Vi har en äldre ytterdörr och som jag har läst mig till så är det lite svårt med dörrar från tidigare än 1980?

Jag har aldrig bytt lås på en dörr och är allmänt ohändig, så är väldigt novis. Innan jag sätter igång och står med en dörr utan lås behöver jag er hjälp:) Jag bifogar några bilder på dörren och nuvarande lås så kanske ni kan komma med vägledning redan innan jag startar.

Tacksam för all input jag kan få.


Hej!!!

Vi har en dörr från 70-talet osymmetriskt och jag sökte och googlade för att se om det överhuvud taget går att montera en Yale doorman på den. De flesta forum stod det att det inte går eller att man behöver komplettera med annat borrskydd mm.
Verisure, som vi har som larmleverantör kunde inte garantera att den passar. Jag ringde därefter en låssmed som sa att det är inge problem att göra jobbet. Så vi köpte yale doorman classic L2 heter den tror jag och låssmeden när han var på plats så sa han de gör detta ofta på gamla dörrar. Det tog knappt 2 timmar och han han dricka en kopp kaffe emellan också Så för att få det gjort och rätt utan konstigheter eller massa onödiga spekulationer, ring de som jobbar med sånt så fixar de det
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.