Hej
Har hängt upp ett olje element på 1000w men det blir inte riktigt varmt utan bara lite jumet. Jag har Automatsäkringar AEG C10(säger mig inget) så jag kan inte byta till en starkare propp. Elementet är ett Gnosjö med kopplingsdosa. Saken är den att sladden som kommer ifrån "el skåpet" har bara färgerna Blå + Svart och en med Grönt och Gult(jord). I manualen står det att det skall vara en Svart + Brun + Grun Gult(Jord) + Blått(för nattsänkninng)(vill ej ha nattsänkning). Jag har kopplat den svarta till den svarta och den Blåa till den Bruna. Men som sagt elementet blir bara jumet hmm, vad göra? Någon som kan hjälpa mig?

Tusen tack på förhand! Stefan
 
Om du tittar på märkskylten på elementet är det säkert utfört för 400V, du verkar ha kopplat in det på 230V.
Din effekt blir då endast 1000/3 ca: 300W. Du får skaffa ett för 230V eller ändra i elinstallationen.
 
Är det svårt för en elektriker att ändra? Eller går det att göra själv. Vad skall göras?
 
Med tanke på att du har automatsäkringar kan det vara ganska enkelt att ändra till 400V, men det beror på omständigheter som inte framgår av ditt inlägg #1.

Utan att vara näsvis tyder ditt inlägg på att du inte ska/kan utföra detta själv.:)
Skaffa ett element för 230V kan vara bättre/billigare om du inte har mycket övrig belastning på den säkringen.
 
Antingen får du dra fram en ny ledning från centralen, eller byta element,

Det behöver inte vara svårt/ kostsamt att få det gjort,

Rekommenderar INTE att du börjar dra fram 400 V själv, om kunskapen ligger på nivån att du måste fråga om hur..
Det kan ta en ände med förskräckelse....

I vissa länder använder man el till att ta bort oönskade medborgare med, ha det i åtanke om du får lust att undersöka hur det funkar ..:)

Även om det dels är poängen med ett forum, att lära sig nåt,
så bör du nog skaffa baskunskaperna från ett säkrare ställe än nätet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.