Har köpt nytt kök och bytt blandare. Det sitter nu två rör med ballofix nere vid golvet som skall anslutas till den nya blandaren. denne har tre koppar rör som sticker ut i botten (varmt och kallt vatten samt diskmaskin) och slutar ca 35 cm ovanför ballofixen. Kan jag göra den vatten anslutningen själv eller måste jag anlita en VVS montör?
 
Det finns inga krav på VVS-montör.

En normalhändig person fixar det utan problem. Jag installerade blandaren själv nu i helgen. Ungefär samma förutsättningar som du förutom att mellan mina ballofixer och blandarens rör så diffade det "bara" 5cm.

(Kan knäppa kort när jag kommer hem om det hjälper)

Några klämringskopplingar och en bit prisolrör mellan bara. Glöm inte stödhylsorna i klämringskopplingarna. Dra åt enligt instruktionerna du får med när du köper kopplingar. Inte för löst, men inte heller tok-hårt.

Var försiktig om du måste böja nåt rör så att det inte veckar sig.

Tänk på att rören på blandaren säkert är 10mm vilket har en mindre kopplingsgänga än ballofixen. En enkel lösning är att låta skarven mot blandaren vara övergång mellan 10-12mm. Då sätter du bara en 12mm prisol mellan ballofix och den kopplingen.

Sedan öppnar du ballofixerna med både skräck och andakt :) Det gör iallafall jag.
 
Nåt som är väldigt smidigt är att koppla med anslutningsslangar. Alltså en slang med färdiga kopplingar i ändarna. Finns i olika längder.
 
Tyvärr så finns det krav på behörighet på många platser om man ha kommunlat vatten. Har man eget får man koppla bäst man vill.
 
Jo, tänkte inte på slang, man kan ju ta samma typ av slang som man normalt sätter till anslutningen för en toalettstol eller anslutningen till en duschkabin. Finns ju i längder av 35 cm och uppåt.

Personligen känns rör bättre under diskbänken. Vet inte varför jag tycker det, kan vara för att jag inte har sett slang där förut. Sen tycker jag att slang ser lite "temporärt" ut. ;)

Det som skiljer sig mellan lösningarna är en bit prisol med kopplingar eller färdigkopplad slang. Men man kommer ju inte ifrån att det måste monteras koppling till rören på blandaren ändå.
 
mats_o skrev:
Tyvärr så finns det krav på behörighet på många platser om man ha kommunlat vatten. Har man eget får man koppla bäst man vill.
Oj... Behörighet för att koppla vatten i min egen villa? Efter vattenmätaren och dess avstängning?

Att försäkringsbolag kan ha synpunkter på t.ex användandet av ständigt trycksatt slang i icke våtrum förstår jag, men behörighet att koppla?

Varför? Vilka kräver den behörigheten?
 
Sundsvall vatten gör det bland annat. Varför har jag ingen anning om men jag fick det synnerligen skarpt påpekat vid inkopplingen här. Har för mig att det står i några andra kommunala papper också
 
Glöm inte att plugga utgående vatten till diskmaskinen om den inte används, tradigt med fritt blås ner i slaskskåpet =)
 
mats_o skrev:
Sundsvall vatten gör det bland annat. Varför har jag ingen anning om men jag fick det synnerligen skarpt påpekat vid inkopplingen här. Har för mig att det står i några andra kommunala papper också
Hmmm. Jag har också Sundsvall vatten... Har inte hört ett dugg om det. Kan kanske ha att göra med att jag inte har frågat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.